måndag 12 november 2018

Femton kust-vandringar på Österlen

...där Änglamarken möter havet
Första vandringsturen går till platsen för det gamla Knäbäck längst upp i norra Albo härad. Över det sköna Ravlundafältet ner till platsen för det forna fiskeläget. Se hela fotoreportaget här:
Det gamla Knäbäck - fiskeläget som försvann.

Bilden är från vattenmöllan i Vitemölla, som jag fick möjlighet att beskåda under mina vandringar i och kring det sköna fiskeläget. Se hela bildreportaget här: Vitemölla från grunden.

Från Vitemölla kan man vandra längs havet till Kivik. Det var just vad jag gjorde och när jag kom fram kunde jag titta på den magnifika äppeltavlan. Se bilderna från hela vandringen här:
Vandring till Kivik.

Befinner man sig i Kivik så kan man fortsätta vandra längs havet genom ett spännande arboretum och genom Stenshuvuds nationalpark. Så småningom kom jag fram till den lilla fyren vid bergets fot. Se hela bildreportaget här: Vandringen till Stenshuvud.

Vi förflyttar oss nu en bit söderut, närmare bestämt till Skåneledens sköna sträckning längs havet från Baskemölla till Vik. Det är en vandring som man gott kan unna sig, det tillhör livets goda. Se hela reportaget här: Vandra till Vik.

Det lilla fiskeläget Baskemölla kan man gärna ta sig en titt på. Här ett bildreportage från mina vandring i Baske för att lära känna läget lite bättre: Baskemölla fiskeläge.

Till Baskemölla kan man också vandra söderifrån. Jag startade vid Vårhallen strax norr om Simrishamn och följde en för mig okänd stig längs havet: Vandring Vårhallen-Baskemölla.

Vårhallen kan man gärna dröja kvar vid, sitta ner för stilla begrundan eller vandra runt för att upptäcka nya infallsvinklar. Här ett reportage från en stilla söndag vid klippan: Vårhallen forever.

Simrishamn, staden på Österlen, är också en pärla vid kusten. Här kan det vara all idé att göra en stadsvandring. För ovanlighetens skull följer jag den här gången upplägget från en sjuttio år gammal turistbroschyr: Rundtur i Simrishamn.

Söder om Simrishamn finner man de sköna strandängar som förr var utmarker och betesmark för byn Simris. Här bildreportage från en liten vandring på Simris strandängar: Trädet på strandängen.

Om man färdas söderut längs kusten från Simrishamn så är Brantevik det första fiskeläge man stöter på. Något säreget är det med detta fiskeläge, det finns dubbel upplaga av saker och ting; två hamnar, två möllor, två skolor. Se mitt reportage här: Brantevik x 2.

Strax söder om Brantevik finns ett speciellt naturområde med klippor och blommande strandängar. Här ett bildreportage från mitt senaste besök där: Det fantastiska Grönet.

Söder om Grönet, på en liten kalkstensudde, ligger det lilla fiskeläget Gislövshammar. Jag besökte denna rofyllda och sköna plats en vacker dag i oktober. Se hela bildreportaget här: Gislövshammar.

Längst ner i söder finner man det sägenomspunna Sandhammaren med dess breda sandstränder, storslagna dynlandskap och den fantastiska utsikten från fyrtornets höjd. Se bildreportage från denna vandring: Sandhammarens sköna strand.

Vilken som är världens bästa badstrand kan man naturligtvis ha olika uppfattning om. Själv älskar jag alla stränder på Österlen, men känner nog lite extra för den här biten längs Löderups strandbad och Hagestads naturreservat: Världens bästa badstrand.

Bilderna från vandringar vid Österlens kuster huvudsakligen under 2018. Det är ingen heltäckande bild av denna innehållsrika kuststräcka - här dock några kompletterande bonuslänkar till vandringar vid Haväng, Klammersbäck, Örnahusen, Borrby strand och Kåseberga. Här om en färd med många nedslag längs med Kåsebergaåsen.

Se också Skånska Resor: Byarna på slätten


2 kommentarer:

  1. Älskar bilderna - blir sugen på vandring. Känner delvis till flera ställen, men har inte haft tiden att just nu kolla alla reportagen- men det ska bli!

    SvaraRadera
  2. Tack, Margareta! Kul att du blir inspirerad!

    SvaraRadera