måndag 12 november 2018

Katrinetorps herrgård

...någonting året runt
Vacker prydnadskål i november - inomhus väntade också något...

Får en stund över när jag haft ärende i södra Malmö, står i stans södra utkant och betraktar Katrinetorps gård på håll - nedanför är rapsen i en andra blomning...

Min promenad för mig in i engelska parken - här Amors tempel vid lilla dammen...

Höstskön är den lilla skogsparken...

Kinesisk paviljong...

Kronärtskockans vackra blad i franska köksträdgården...

Än finns här blomsterprakt i november...

Av olika slag...

...och fantastisk prydnadskål…

Katrinetorps Landeri från 1799, sen många år i Malmö kommuns ägo...

Vy mot tidigare stallbyggnader, numera butik...

Höghusen i Högaholm är inte långt borta...

Jag tänker ta mig en titt i huvudbyggnaden...

När jag stiger in...

...blir jag förvånad...

...och lite glatt överraskad...

...för här pågår nämligen...

...en utställning...

...om orkidéer och interiörer...

Lokalerna har varsamt restaurerats...

...och återfått sitt forna utseende...

Blomsterprakten...

...förstärker upplevelsen...

Det blir eftermiddagskaffe och fika på kaféet - jag tänker att det händer ofta något på Katrinetorp, närmast i tur nu står den årliga julmarknaden...

Bilderna från ett besök på Katrinetorp söndag 4 november 2018. Det går att promenera från Hyllie järnvägsstation, man kan även ta buss och stiga av vid Almvik.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar