lördag 1 juli 2017

Tolv sköna sommarutflykter

...skånska favoriter i repris
En höjdare under förra årets sommar var utflykten till Hovs hallar, det dramatiska klipplandskapet uppe i nordvästra hörnet av Skåne. Om du vill se alla bilderna och min skildring av utflykten ska du klicka här: Vandring vid Hovs hallar.

Men låt oss ta det från början. Juni inleddes med en färd längs Lödde å och jag besökte bland annat Pegasus trädgård, Vikinga Tider och Löddeköpinge. Du hittar bildreportaget här: En färd längs Lödde å.

Det blev fler vikingaupplevelser när jag i mitten av juni besökte Vikingabyn vid Foteviken. Att vandra runt i den uppbyggda byn och låta sig förflyttas tusen år tillbaka i tiden är en upplevelse. Se mina bilder här: På besök i Vikingabyn.

Ungefär en vecka senare var det dags för en tur till Kulturens Östarp, ett stycke genuin skånsk gårdsmiljö så som det kunde te sig på 1800-talet. Du hittar inlägget här: Utflykten till Kulturens Östarp.

Innan juni månad var slut hann jag med ytterligare en utflykt, nämligen till Forsemölla vattenfall i Sträntemölla naturreservat, som är beläget inte så långt från Simrishamn. Bilderna där ifrån hittar du här: Sträntemölla naturreservat.

Juli månads utflykter började med en resa till det härliga Åhus vid Skånes östra kust. Jag gick på upptäcktsfärd efter spåren av den gamla staden Aos och naturligtvis också efter alla begivenheter som det nutida Åhus har att erbjuda. Se här: Sommarens härliga Åhus.

Jakten på Skånes försvunna städer fortsatte i mitten av juli med en resa till Östra Tommarp på Österlen. Här sökte jag spåren efter den medeltida kungsorten och klosterstaden Tumathorp och annat intressant som står att finna på orten idag. Reportaget här: Den försvunna staden Tumathorp.

Den 20 juli inleddes resandet till nordvästra Skåne med en tur till Båstad. Det blev en kombination av att utforska gamla tider då Båstad var en stad och nutidens Båstad som turistattraktion. Hela reportaget hittar du här: Båstad förr i världen och nu för tiden.

Innan juli månad var till ända hann jag återvända till Båstad och med en cykeltur till närbelägna Norrvikens Trädgårdar utforska detta paradis för blomsterälskare: Vandring i Norrvikens Trädgårdar.

I augusti blev det så en resa till Ängelholm - staden med de blommande broarna. Det blev en givande rundvandring i staden och utflykt i omgivningarna. Bildreportaget här: En tur till Ängelholm.

En utflykt gick med båt på Rönne å - den skånska Amazonfloden. Färden gick från Ängelholm till åns utlopp i Skälderviken. Se bilderna här: En färd på Rönne å.

Vägen tillbaka från Skälderviken till Ängelholm gick jag till fots på små stigar och vägar för att utforska spåren efter den försvunna skånska medeltidsstaden Luntertun. Hur det gick kan du se i det här reportaget: Luntertun en skånsk stad som försvann.

Alla bilder är från utflykter i Skåne under sommaren 2016


Bloggar om sommar, resor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar