lördag 1 juli 2017

Forsakar

...ett skånskt vattenfall
Här ser vi de två nedre fallen av vattenfallen i Forsakarsravinen

Jag kom till vattenfallet genom att gå in i Forsakarsravinen från söder

Här porlar Forsakarsbäcken lugnt och fridfullt

Jag följer gångstigen uppe på ravinkanten på den norra sidan av ravinen (egentligen är det stigen på motsatta sidan som är mera lättframkomlig)

Jag blickar ner i ravinen...

Grönskan gör det svårt att se ner till botten...

På sina ställen är ravinen fyrtio meter djup...

Jag kommer fram till de nedre fallen, går över ån på en bro ovanför fallen och från stigen på södra sidan kan jag gå ut på en besöksplattform och få den här bilden.

Vill man se fallen på närmre håll kan man följa stigen i ravinens botten (det finns alltså tre stigar, en på vardera ravinkanten och en nere längs ån, den senare rekommenderas inte på grund av risken för nedfallande träd).

Det finns gott om nedfallna träd, det kan man konstatera här nere i ravinen...

Jag närmar mig fallen, som är hänförande för en skåning...

Vackert...

...mycket vackert.

Jag sliter mig slutligen ur förtrollningen och vänder tillbaka...

...längs den sköna ravinens botten

På sina ställen syns spåren efter äldre tiders dammanläggningar

Jag följer stigen längs den stilla porlande ån

...och snart närmar jag mig...

...utgången ur Forsakarsravinen

Bilderna från en utflykt till Degeberga 5 juni 2017

Se också Skånska Resor: Fantastiska Forsakarsravinen


Bloggar om natur, sommar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar