lördag 1 juli 2017

Degeberga backar

...ett skönt litet naturreservat
Härliga backar att vandra uppe på - här utsikt bort mot Söndreklack och där bortom skogarna på Linderödsåsen...

Det var mitt inne i samhället Degeberga som jag hittade informationsskyltarna...

...som ledde mig till det närbelägna naturreservatet Degeberga backar.

På väg uppför backarna...

...där de vackra sandnejlikorna blommar

En blick tillbaka mot byn

...sen fortsätter färden uppåt

Uppe och kan blicka söderut

Vy mot Söndreklack som toppen där borta kallas

Backarna bildades under inlandsisens avsmältningsperiod...

...och när mycket material i form av grus och sten avlagrades här

Utsikt ner mot Forsakarsbäckens dalgång

Jag går i riktning mot Söndreklack

...och har den lilla toppen i sikte där framme

Vy mot norr

Tillbakablick - här ser man tydligt hur isen har "droppat" ett stort antal stenar...

Nu syns Söndreklack där bakom träden...

Utsikt från toppen - tillbakablick över Forsakarsbäckens dalgång

På Söndreklack är det gott om sandnejlikor, denna sällsynta och vackra blomma

Återblick när jag kommit ner...

...och tillbakablick mot Söndreklack innan jag vandrar vidare.

Bilderna från en utflykt till Degeberga 5 juni 2017

Se också Skånska Resor: Fantastiska Forsakarsravinen


Bloggar om natur, sommar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar