lördag 1 juli 2017

Hembygdsparken i Degeberga

...en underbar park värd att besöka
En dag när jag vandrade på Degeberga backar och i Forsakarsravinen gjorde jag även ett kort besök i närbelägna hembygdsparken. Senare läste jag i en presentation: "Här i Mörkavadåns dalgång har Hembygdsföreningen skapat en underbar park". Och jag tycker nog att det stämmer. Här kommer några få bilder (parken är värd en utförligare presentation, men jag får väl göra återbesök)...

Efter min vandring fastnade jag för denna sköna och vilsamma plats vid ån som rinner genom parken...

...och där jag kunde sitta ner och ta en fika med en fin gammal kvarnsten som bord

...och med denna ljuvliga utsikt över ån

...och bort mot den gamla vattenkvarnen

...och här betraktad från andra hållet

Lillehems kvarn kallas den

Det här var nog det första hus jag tittade lite närmare på - Lunnahöjastugan från 1600-talet, bonningslänga från en tidigare fyrlängad gård.

Det här byggnaderna kommer också från ett fyrlängat gårdskomplex, Djurröd nr 2. Härstammar från 1700-talet och innehåller nu ett lantbruksmuseum.

Knopparpsgården är från 1700-talet och kommer från Linderöds socken. Det var den första byggnaden som flyttades till hembygdsområdet 1936.

Jag går en sväng längs ån...

...Mörkavadsån som den kallas...

...och kommer fram till detta vackra torp från 1700-talet. Det kallas för Furumöllan eftersom det är uppfört på resterna av en kvarn. Detta får avsluta mitt besök i hembygdsparken för den här gången...

Det finns mera att se i hembygdsparken. Det går att få veta mera på hemsidan för Gärds Härads Hembygdsförening



Bloggar om historia, kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar