tisdag 4 juli 2017

Hörröd, Jären, Agusa

...långt bort i mystiska obygden
Den här gången går resan till för mig okända och mytiska platser... Jag har hört mycket, vi får se hur det ter sig ut i verkliga livet...

Jag går av bussen vid Torparebron norr om Brösarp och nu går färden med cykel mot nordväst. Redan här smalnar vägarna och trafiken avtar...

Jag vänder mig om och säger adjö till Brösarps backar - civilisationens sista utpost?

Passerar Glimmebodagården, ursprungligen ett skogvaktartorp under Glimmingehus för att vakta Glimmingeskogen.

Nu närmar jag mig med en viss bävan den ökända byn Hörröd...

...där dock friden och idyllen verkar råda och få människor syns till

På en kulle strax intill ser jag vad som finns kvar av den gamla medeltidskyrkan...

...några gravstenar och rester av kyrkogrunden

Här är den nya kyrkan, byggd i nyromantisk stil i brunt, grått och gult i mitten av 1800-talet. För att skydda mot trolltyg och demoner blev en tupp levande begravd under en av hörnstenarna. Det lär ha varit sista gången som denna gamla rit användes vid ett svenskt kyrkobygge...

Jag intalar mig själv att det är lugnt, dessutom skiner solen, så jag sätter mig och äter min medhavda matsäck... (Mer om Hörröds kyrka och sägner från orten kan du läsa här)

Stärkt till kropp och själ vågar jag mig på att pröva att vandra en bit på närbelägna Jären (precis bakom kyrkan, man passerar över en liten äng med ett kärr norr om kyrkan och så kommer man upp på rullstensåsen)

Åsen slingrar sig som en stor orm från Hörröd via Agusa ner mot Andrarum. Jären är den största s k getryggåsen i Skåne, bildad under inlandsisens tid. Här utsikt från åsen mellan mäktiga ekar.

Sen går färden vidare på cykel söderut...

...mot Agusa (hit är det tio kilometer från närmaste kollektivtrafik)

...där jag besöker den omtalade Agusastugan, en vinkelbyggd korsvirkesgård från de första decennierna av 1800-talet. Läs mer om den fantastiska Agusastugan här.

Även här kan man nå vandringsleden på Jären. Jag följer en liten skogsväg några hundra meter...

...in till en rastplats och övernattningsplats för vandrare

Jag följer också vandringsleden en bit åt norr...

...en etapp av Skåneleden och således är det orange markering man ska hålla utkik efter...

Skön stämning i skogen, fast man vet ju inte vilka väsen som gömmer sig där ute...

Jag återvänder till rastplatsen. Här kan man blicka in i Agusa vilthägn där man kan se kronhjortar, dovhjortar och vildsvin...

Jag testar en bit av vandringsleden som går söderut...

...uppe på Jären utmed stängslet till vilthägnet

Där inne finns djuren - på bilden finns minst två vildsvin som ligger och vilar (ett mitt i bild och ett nere till höger)...

...och här har vi en hel flock

Jag återvänder till Agusastugan och cyklar vidare söderut...

Kommer förbi Brydestuan i Breabäck...

...som användes vid linberedning förr i tiden

Nu går färden österut över Bertilstorp och Lönhult...

...och på en fantastisk nedförsbacke är jag snabbt nere i dalen och kan blicka bort mot Brösarps norra backar (som jag vid färdens början såg från motsatt väderstreck)...

...och snart är jag framme i Brösarp

...och kan lugnt invänta bussen med flera minuter till godo. Det var ett härligt besök i den skånska "obygden" som naturligtvis inte alls är någon farlig plats utan både skön och intressant...

På kartan kan du se vilken runda jag tog med cykeln, från Torparebron nordväst (via N Björstorp) upp mot Hörröd (själva byn ligger där siffrorna 43 och 44 finns) och sen söderut mot Agusa, ytterligare en bit längre söderut svänger jag österut och kommer via Bertilstorp och Lönhult tillbaka till Brösarp. Kan röra sig om ca tjugo kilometer.

Bilderna från en cykeltur tisdag 27 juni 2017. Hela cykelturen, inklusive studiebesök, lunch och små vandringar, tog ca fem timmar.

Se också Skånska Resor:

Agusastugan - ett fantastiskt byggnadsminne

Hörröds kyrka

Wikipedia om Agusa



Bloggar om historia, kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar