torsdag 13 juli 2017

Kristianstad i Vattenriket

...renässansstaden 400 år
Lunchutsikt från Naturum Vattenriket i Kristianstad

Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Jag börjar min stadsvandring på förmiddagen här, vid Stora Torg. Det vi ser framför oss är Rådhuset på torgets västra sida.

En stund begrundar jag stålskulpturen Ikaros från 1966. Ikaros i den grekiska mytologin flög i övermod och hybris för nära solen - det sägs att skulpturen här fungerar som ett varnande finger för politiker och tjänstemän i huset där bakom...

På södra sidan av torget ligger Frimurarhuset, som bland annat inrymmer Stadshotellet

På den östra sidan är det som var Christian IV:s stallbyggnader och som idag rymmer Regionmuseet

Norra sidan av torget upptas av Stora Kronohuset och var tillhåll för Wendes Artilleriregemente

I nordöstra hörnet har vi Borgmästaregården...

...och nu söker jag mig mot det nordvästra hörnet...

...där jag hittar en liten modell av staden sådan den såg ut när den anlades på 1600-talet. Militärstrategiska skäl låg naturligtvis också bakom - den svenska stormakten härjade, plundrade, mördade och brände i norra Skåne.

När man går ut ur torget i nordvästra hörnet så får man genast Heliga Trefaldighetskyrkan i blickfånget...

...och i Kristianstad har man inte glömt vem som lät anlägga kyrkan - kung Christian IV

Heliga Trefaldighetskyrkan stod klar 1628 och har kallats norra Europas vackraste renässanskyrka

Jag tar mig en titt på den mäktiga interiören också, här har vi orgeln, även den från 1600-talet

Från torget följer jag Västra Storgatan norrut. Här har vi en rad av stadens äldsta hus, flera från 1600- och 1700-talen.

Vid gatan slut kommer vi fram till Norreport, till höger om syns Norra Kasernen

Jag svänger mot söder och passerar Centralstationen...

...och bakom den ser man gamla valskvarnen, numera kontorshotell

Där Västra Boulevarden möter Nya Boulevarden ser man denna pampiga byggnad som är gamla sparbankshuset...

...men jag svänger istället höger västerut och passerar förbi kulturhuset Barbacka på min högra sida

...och kommer fram till bron som leder över Helgeån ut till Naturum och Vattenriket

På bron blickar jag norrut, till höger ser man en del av Tivolibadet...

...och söderut där Helgeån rinner i sin mäktiga bredd förbi Tivoliparken till vänster

Ute på Naturum äter jag ekologisk lunch och tittar på utsikten in mot stan...

...och ut mot Vattenriket. Det finns vandringsleder där ute, bland annat Linné-rundan på sex kilometer som passerar Lillö. Den ska jag testa vid något tillfälle...

...nu promenerar jag efter lunch istället i Tivoliparken och i Hälsoträdgården besöker jag den blommande Rosenträdgården...

...och tittar på Kristianstads Teater som är parkens ståtliga palats

Sen fortsätter promenaden (via Tivoligatan) längs Västra Storgatan...

...förbi Lilla Torg

...till Regionmuseet som är sammanbyggt med Konsthallen och där det även finns butik och café. Jag tittar på några av utställningarna på konsthallen och museet. Alltid fri entré. Hemsida Regionmuseet

Jag passerar över kanalen österut och går förbi Kulturkvarteret med biblioteket och konserthuset...

...för att titta på gamla fängelset som är känt för att det var här som Yngsjömörderskan, Anna Månsdotter, halshöggs på fängelsegården. Den siste fången flyttade ut 2013.

Sen följer jag kanalen upp till norra delen av gamla staden...

...där man kan bese försvarsanläggningen som kallas Bastion Konungen

Efter detta blir det Västra Storgatan igen söderut...

...fram till Conditori Duvander där jag avrundar mitt besök i staden med kaffe och hemlagad glass (läs mer om Conditori Duvander här)

Bilderna från en utflykt till Kristianstad tisdag 11 juli 2017

Wikipedia om Kristianstad

Kristianstad Turism

Se även Skånska Resor:

Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad

Sommarens härliga Åhus

Den försvunna staden Wæ


Bloggar om sommar, resor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar