söndag 5 juli 2020

Tolv fina fik på Österlen

...en guide till guldkant på utflykten
Den här gången börjar vi med Hörnan på Brantevik, café, bed and breakfast, vinbar och butik. Vackert beläget nära hamnen. Man kan sitta och fika inne, ute mot gatan eller på gårdssidan. Hemsidan hittar du här. Två av mina bildreportage från Brantevik finner du här och här.

Under en cykeltur kom jag till Skåne-Tranås och uppsökte Österlen Chokladfabrik där man också kan få en välsmakande fika...

...och där fick jag mitt lystmäte mättat på mörk choklad, glass med choklad och mycket kaffe. Chokladfabrikens hemsida här. Bilder från cykelfärden till Onslunda och Tranås här.

Nostalgicaféet i Tryde strax norr om Tomelilla är värt ett besök, man känner igen sin barndoms och ungdoms miljöer...

Det går bra att kombinera fika med ett besök på det innehållsrika Femtiotalsmuséet. Hemsidan för café och museum hittar du här och bilderna från min utflykt till Tryde finner du här.

Café Sågmöllan i Kivik ligger naturskönt nära fornminnena Kiviksgraven och Ängakåsen. Hemsida till caféet hittar du här. Litet bildreportage om Kivik ser du här.

I och kring Kivik finns flera caféer. Vid torget hittar man Kiviks Café och Bageri som har öppet varje dag. Deras hemsida ser du här.

Drömbageriet finns i den lilla byn Komstad och deras hemsida finns här...

Drömbageriet är ett trevligt ställe, tyckte jag, med hembakade läckerheter. Det går även att sitta i trädgården när vädret tillåter. Bildreportaget från min cykeltur i Stiby socken hittar du här.

Café Solglimt, numera Strandkompaniet, finns i Löderups strandbad, nära stranden...

Man kan sitta ute och inne och även på verandan. Fika med kakor eller glass finns. Strandkompaniet har även bar, restaurang och livemusik. Deras hemsida hittar du här. Ett av mina bildreportage från Löderups strandbad kan du se här.

Byvägen 35 i Sankt Olof finns hembageri och café. Ekologiska bakverk och vegetarisk lunch kan man få. En gång kom jag dit med rälsbuss från Brösarp och åkte tillbaka med ångtåget - du kan se reportaget här.

På Byvägen 35 kan man sitta både inne och ute. Huset må se enkelt ut, men bakverken är avancerade. Deras facebooksida hittar du här. Mitt bildreportage från en vårutflykt på cykel från Smedstorp och hit ser du här.

Kaffestugan Annorlunda är vackert belägen vid Stenshuvuds nationalpark. Själva huset är egentligen en skola (från Klippan) från 1846 som monterades upp här 1956. Här finns kafé med mumsiga kakverk och smörgåsar, butik och glassbar. Kaffestugans hemsida hittar du här. Bildreportage från en sommarutflykt till Stenshuvud kan du se här.

Svabesholms Café och lantkök är på vägen mot Stenshuvud. Hemsidan för caféet hittar du här.

På Svabesholms kungsgård finns annat också, bland annat bed and breakfast, butiker och en engelsk trädgård. Mitt bildreportage från den gången jag kom vandrande förbi hittar du här.

På Storgatan i Gärsnäs finns Norrmans Conditori. Här kan man fika med kaffe, kakor eller bakelse. Man kan också köpa tårtor och smörgåstårtor. Hemsidan är här. Just den här bilden tog jag när jag kom tillbaka efter en cykelutflykt till Gyllebosjön - bilderna ser du här.

Café Kagan finns i Simrishamn. Förutom kagor kan man få baguetter, bullar och sallader. Deras hemsida hittar du här.

Från Café Kagans trivsamma lokaler kan man blicka ut mot Stortorget. Ett bildreportage om vad man kan finna i och kring Simrishamn hittar du här.

Se även Skånska Resor: Sex fina fik på Österlen.

Alla bilder från utflykter på Österlen 2016-2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar