fredag 1 september 2017

Bitar av Brantevik

...fantastiskt fiskeläge på Österlen
Dagens cykeltur gick till sköna Brantevik...

Den lilla cykelvägen från Simrishamn går längs havet - här passerar jag naturreservatet Skansen i södra Simrishamn...

...och här kommer jag förbi ett annat naturreservat, Simris strandängar...

Närmar mig nu Brantevik...

När jag kommer fram tar jag mig först en titt i norra hamnen (i Brantevik finns det nämligen två hamnar)

...innan jag fortsätter till södra hamnen där det blir laxlunch

Mätt och belåten tittar jag sen på södra hamnen...

...där det kan se ut så här en solig dag...

Historiska minnesmärken i södra hamnen...

...och här skådar man jakten Hoppet av Brantevik, som man byggt själva på orten

Här nere vid hamnen hittar man även Hamngården...

...liksom världens längsta ljugarbänk (?)...

...och packhuset strax intill

Längs Östersjögatan nere vid havet finner man en rad äldre hus, varav en del säkert varit kaptensgårdar...

I en del fönster ser man sådant som minner om gamla tider i Brantevik...

...och vill man veta mera om det kan man besöka Branteviks Maritima Muséum Hoppet på Pantaregatan 20 (nu är det visserligen stängt för säsongen, men det går att ringa och få tillträde, det gjorde jag).

En gång i tiden hade Brantevik landets största segelfartygsflotta, det lär ha funnits 118 stycken. Väggarna är fulla av målningar av dem här...

...en del i 3D-format

...liksom fina modellbyggen

...och man kan lära sig något om skillnader mellan olika segelfartyg

Jag fortsätter min sightseeing genom lejed, här en bild från Södra skolan...

...och återvänder sen ner mot hamnen...

...där jag slår ett öga på det lokala lilla varvet där jakten Hoppet byggdes...

...och tar mig sen en eftermiddagsfika på kaféet på Hörnan på Brantevik innan det blir dags att cykla hemåt...

Bilderna från en cykelutflykt till Brantevik fredag 1 september 2017




Bloggar om sommar, brantevik,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar