tisdag 5 september 2017

Övre Fyledalen

...skön och dramatisk naturupplevelse
Små sjöar med stupande sidor av skinande kvartssand - något bland allt det man kan uppleva i den här delen av Fyledalen

Jag tog cykeln på bussen, steg av i Anklam och letade mig fram genom Sjöbo Oras skogar...

...tills jag stötte på vägen ner i den lätt dramatiska Pälsadalen. Här är vi inne i naturreservatet Vitabäckshällorna.

Bara denna ravin är ju en upplevelse...

Nu planar stigen ut och jag ser ljuset från dalen där framme...

Den underbara Fyledalens botten med hagar och vattendrag breder ut sig...

Jag tar till vänster här och följer den nordöstra dalsidan - där framme syns huset (gården) som kallas Pälsahuset (jag vet dock inte varifrån "päls"-benämningarna på den här platsen kommer)

Det här är vägen mellan Pälsadalen och Vitabäck...

Här utsikt över dalen...

...och här framåt i färdriktningen. Jag måste säga att jag gillar den här sträckan starkt...

Nu närmar jag mig...

...den historiska Vitabäckskällan vid Eriksdal (här samlades en gång i tiden bönderna för uppror mot biskop Absalon)...

Vid källan är det dags att plocka fram lunchpaketet vid matbordet

Efter en stärkande måltid spejar jag rakt över dalen bort mot Eriksdalsgården och byn Eriksdal, som hade sin storhetstid när järnvägen gick här genom dalen. Jag fortsätter emellertid längs den nordöstra dalsidan...

...för jag är ute efter att beskåda detta...

...de fantastiska vattenfyllda brotten efter Fyleverkens tid...

...då man bröt den rena, vita kvartssanden här

Jag tar också en titt på den andra lilla "sjön"...

Fantastisk plats som nu blivit ett populärt utflyktsmål. Det går lätt att komma rakt ner här (vid Eriksdal) från väg 11 mellan Tomelilla och Sjöbo...

...sen följer man den här lilla vägen längs dalsidan...

Små stigar, bara en liten sträcka så är man vid de vattenfyllda brotten. Fler bilder från Fyleverkens sandbrott hittar du här.

Jag cyklar vidare genom det sköna landskapet mot Röddinge...


...närmar mig byn Röddinge som har utsikt ner mot Fyledalen...

...cyklar genom byn...

...hinner ta en bild på byns bronsåldershög...

...och kyrkan i byn innan det är dags att söka sig mot busshållplatsen.

Bilderna från en cykeltur i övre Fyledalen söndag 3 september 2017. Inom delar av naturreservatet Vitabäckshällorna råder beträdnadsförbud under en stor del av våren och sommaren. Den väg jag tog genom Pälsadalen och från Pälsahuset till Vitabäck är dock tillåten att cykla på.
Hur hittar man då till Pälsadalen? Lägger nedan in en kartskiss på första delen av min cykelutflykt från busshållplatsen i Anklam ned genom skogen i Sjöbo Ora, in i Pälsadalen och sen vidare längs Fyledalens dalsida fram till Vitabäck:




Se även Skånska Resor: Upptäcktsfärd i Fyledalen


Bloggar om natur, resor,


1 kommentar:

  1. Tack för de vackra bilderna. Många av vyerna känner jag igen.

    SvaraRadera