onsdag 8 juli 2020

Sommarläsning om Österlen

...tips för hängmattan
Jag rannsakar bokhyllan på litteratur som har anknytning till Österlen. Vad hittar jag där? Lite av varje. Något går att köpa i bokhandeln, annat hittar man på bibliotek eller antikvariat...

En klassiker är Inge Löfströms Detta är Österlen som kom 1978. Han förklarar vad Österlen är och hur begreppet och traditionen uppkommit, han berättar om staden, dvs Simrishamn, om kusten och fiskelägena, om slätten och byarna och om skogsbygden. Ett helhetsgrepp med mycket om historia och historier. Två avslutande kapitel, ett om skepp och sjöfolk och ett om "hemma i byn", dvs Baske där han kom ifrån. En bok som jag ständigt återkommer till...

Caroline Alesmark går lite i Inge Löfströms fotspår med boken Österlen Utflykter, upplevelser och nya upptäckter som kom ut 2020. Fotograf är Peter Carlsson. Alesmark presenterar femtio byar på Österlen, historia och dagens utbud. Och hon gör det häradsvis, först Albo härad, sen Järrestads härad och Ingelstads härad. Jag har lånat den på bibliotek, men kan mycket väl tänka mig att köpa den. Liksom Löfströms bok fungerar den också som uppslagsbok...

Här tre exempel på lokal litteratur på Österlen som jag har i min ägo. En by på Österlen som handlar om Glemminge, min barndoms by. Ingelstad-Hammar förr och nu är berättelser från grannsocknen. Och boken om Södra Mellby köpte jag hos Mellbybagaren. Det är lokala förmågor, byalag och studiecirklar som står bakom denna ovärderliga dokumentation av byarnas historia. Många finns att låna på bibliotek, jag har läst böcker om bland annat Kivik, Brösarp, Rörum, Östra Vemmerlöv och Gärsnäs-Stiby-Komstad...

I Österlen heter en bilderbok som gavs ut av Simrishamns Sparbank 1953. Bilderna av G W:son Cronquist och med förord och text av Fritiof Nilsson Piraten. Nedslagen på Österlen med suveräna bilder och välfunna ord sker i en efter en av de tre häraderna. Även detta en klassiker, jag köpte den på antikvariat i Simrishamn...

I trettiofem år bodde Fritiof Nilsson Piraten på Kivik i Albo härad på Österlen. En trakt rik på original och fantastiska historier. När Piraten dog i januari 1972 låg manuskriptet färdigt till denna novellsamling, Historier från Österlen.

Tora och Piraten träffades på Grand Hotell i Lund 1914. Hon läste medicin för att bli tandläkare. Han skulle bli advokat. Han bugade och hälsade. Tora sade, något senare, till sin studiekamrat Karin, att Fritiof var den siste hon skulle vilja gifta sig med. Karin höll med. De blev gifta med honom båda två - Karin först. År 1936 slog sig Tora och Piraten ner i det gula trähuset i Kivik (som fortfarande står kvar), där han hade sin skrivkammare och hon sin tankläkarpraktik. Detta är Toras berättelse, Högsta vinsten...

Målarmästare Frans Lindberg föddes 1857 och levde och verkade i Gårdlösa och Smedstorp på Österlen fram till sin död 1944. Under de senare åren av sitt liv ägnade han sig åt att teckna och måla bilder från sin hembygd. Frans Lindbergs teckningar och målningar spreds främst hos bönderna i hemtrakten, men när han så småningom blev erkänd kom hans tavlor att hänga på Nordiska Muséet och visas på utställningar i Paris och Bryssel. Här två böcker med hans fantastiska bilder, den ena heter Livet i Gårdlösa och den andra Den gamla tiden är mig kär...

Natur på Österlen är en fantastisk guide till naturen i Simrishamns kommun. Här presenteras ett stort antal områden med höga naturvärden. Själv har jag fått många bra tips till områden som jag aldrig annars hade hittat eller tänkt på. Dessutom bra beskrivningar av skönhetsvärden, flora och fauna i de olika naturområdena.

Frans Löfström är en ovärderlig skildrare av folklivet på Österlen. Jag har två av hans böcker. Den ena är Från segelfartygens dagar och skildrar den fantastiska era när flera av Österlens fiskelägen hade stora flottor av segelfartyg och trafikerade jordens alla oceaner. Den andra heter Här ostpå och är en skildring av livet i gamla tider i fiskeläget Baskemölla där Frans Löfström själv växte upp, en bok där man verkligen kommer den tidens människor inpå livet med alla deras glädjeämnen och bittra kamp för brödfödan. En tredje bok av Löfström som jag vill rekommendera heter Kring Sandhammaren och är berättelsen om denna en gång isolerade och dramatiska landsända...

Stenshuvud En jätte tänker tillbaka är en trevlig och rolig bok om det fantastiska område som idag är nationalpark. Skriven av Lena Alebo, själv uppväxt i närheten av berget, idag chef för Österlens muséum. I boken får vi oss till livs några sägner om jättarna på Stenshuvud, dessutom en intervju med jätten Sten själv varvat med Stenshuvuds historia.

Ordstäv från Österlen, upptecknade av Hugo Håkansson, är ett litet häfte utgivet av Föreningen för fornminnes- och hembygdsvård i sydöstra Skåne. Sitt tunna utseende till trots innehåller häftet 394 "ordspråk och ordstäv, talesätt och tydor". Det är inget man sträckläser. Först vill man förstå innebörden i ett ordstäv och sen stämmer det till eftertanke och funderingar...

Detta är minnesstenen över Henrik Wranér. Den står vid väg 9 nära Vranarp (där han kom ifrån) och Östra Tommarp. Jag har inga egna böcker av honom, men har lånat på bibliotek. Han är känd för sina humoristiska skildringar av allmogelivet på 1800-talet. Han skrev ett trettiotal böcker. Tvåtusen österlenbor kom till invigningen av minnesstenen den 6 augusti 1929...



2 kommentarer:

  1. Låt mig få lägga till en favorit, som jag redan läst ett par gånger och kommer att läsa fler: Den berusade spindeln, Skepparhistorier från Österlen av Axel Lancing. Skrönor av bästa märke, inte minst Ett foto berättar. Per Turesson, per_turesson@hotmail.com

    SvaraRadera