torsdag 7 juni 2018

Tillbaka till Simris strandängar

...sommarens intåg i hagarna
Det är en fröjd att se hur naturen förändras vecka för vecka...

Utsikt mot norra delen av området...

...och söderut...

En ny blomma fångar min uppmärksamhet och jag finner senare ut att det kan vara Tjärblomster. På stjälkarna, under bladfästena, finns mörkare partier med ett tjärliknande klibbigt lim, som fångar insekter på väg upp till blomman...


Tjärblomster...

...och den här tror jag heter Majviva...

Jag går upp mot den norra delen av naturreservatet...

...där strandkålen blommar...

...och den här gula marktäckaren börjar göra sig gällande...

Strandrågen förskönar med sina färger...

...en sällsam blandning av grönt, blått och grått...

Ensamma trädet vid klippan...

Färgskalan har förändrats även bland stenar och klippor...

Färggrann andhanne kommer simmande bland stenarna...

En iller (eller mink?) solar sig på en klippa, men gör sig snabbt osynlig när den anar min närhet...

Skuggorna börjar bli långa...

...men än solar sig stenblocken...

När jag går passerar en ensam seglare...

Bilderna från en utflykt till Simris strandängar söndag 3 juni 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar