fredag 8 juni 2018

Skånes Matfestival

...i natursköna Brösarp
På matfestivalen, som äger rum 8-10 juni, får man provsmaka och prova på, äta och dricka, uppleva och upptäcka...

Det hela händer i den vackra byn Brösarp...

...där det alltid är nära till skogen, backarna och Verkeåns sköna dalgång...

Jag anländer med bussen på förmiddagen och tar mig lätt till festivalområdet vid Magistervägen - i entrén kan man också köpa polletter som fungerar som betalningsmedel för mat och dryck inne på festivalen (undantag finns där det går bra med kort)…

Jag börjar med att gå runt och försöka skaffa mig lite överblick...

...över området där det pågår många aktiviteter...

...och ett sextiotal utställare saluför mat, dryck och annat...

Utbudet är stort - vilken ände ska jag börja i?

Grillar är igång...

...under festivalen kommer det att hållas både Grill-SM och Grill-EM...

Jag väljer en säker inledning på festen, nämligen avsmakning av sill-delikatesser från Kåseberga...

...passerar ett stånd från Kiviks Musteri, som jag ska återvända till senare, tänker jag...

...tittar lite på utbudet från AlltGott, som har kryddor, örtteer och annat...

Huvudmålet får bli skånsk äggakaga med stekt fläsk från Brösarps Gästis - en smakportion för fyrtio kronor blev en hel lunch...

...och till detta drack jag den rekommenderade ofiltrerade lagern...

Efter det tittar jag lite på utbudet från Box High Coast Distillery (som jag testar senare)…

...kollar in de ekologiska jordgubbarna från Wrams Skafferi...

...tittar på korvarna från New Generation Chicken, som kämpar mot matsvinnet (och köper några förpackningar med mig hem)…

Jag tar en sväng runt området (såg också att det finns ett tält med aktiviteter för barnen)…

...provsmakar goda lagrade ostar...

...blir bjuden på liten efterrätt...

...beskådar helstekta grisar...

Medan invigningen av festivalen tar sin början...

...och Björn Ranelid talar inspirerande...

...smuttar jag på ett smakprov gin och tonic med världens bästa gin från Skånska Spritfabriken...

Efter det blir det prov på öl...


Sen förflyttar jag mig...

...till de sötare regionerna - här är det Madame Marzipan

...som trakterar mig med de härligaste marsipan-jordgubbar...

...hos Honungskooperativet får jag provsmaka de mest underbara honungssorter...

...och hos Cake Cowboy (från Kivik) köper jag delikatess-choklad...

Efter detta krävs uppfriskande drycker - Kiviks Musteri står till buds med fina smakprover av olika sorters cider...

...och jag avrundar det hela med en väldigt god mocktail från Rescued, som räddar frukt och grönt och gör det till läskande drycker...

Bilderna från ett besök på Skånes Matfestival i Brösarp fredag 8 juni 2018. Det jag skildrar är bara ett personligt urval, många andra utställare förtjänar uppmärksamhet - på rak arm kan jag erinra mig till exempel Vitaby Kyrkby Mejeri och CC´s Havtornsdelikatesser...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar