lördag 16 juni 2018

Pildammsparken i Malmö

...ett härligt utflyktsmål
Sommar i Pildammsparken och solen skiner...

Det gjorde den dock inte direkt från början, men det var fint ändå...

Pildammsparken är över hundra år gammal och ett populärt utflyktsmål...

Dammarna är dock äldre än så (redan på 1500-talet gick en vattenledning här ifrån till Stortorget) - och namnet Pildammarna kommer sig av att man förstärkte vallarna genom att plantera pileträd…

Utsikt västerut...

Kronprinsessan Margaretas blomstergata…

Årets tema är Medelhavet med färger från havet...

...och solen - ett tema som kommer att förstärkas i takt med tilltagande blomning...

Jag svänger in mot...

...Drottning Silivas rosenträdgård...

Kajan tittar avundsjukt på mig när jag äter min matsäck...

Jag förlorar mig i den lilla världen av blommor...

Men var är jag nu?

Jo, i Barnens trädgård - läcker som en tårta...

Lite vandring längs stora dammen...

...upp på kullarna och utsikt över Pildammsteatern…

...och där har vi Margaretapaviljongen, restaurang och café - jag tar mig en fika innan...

...jag promenerar vidare...

...förbi Tallriken där barnen spelar fotboll...

Solen värmer gott - lite svalka kan man få i skuggan...

Vy över den lilla dammen...

En del exotiska träd finns i parken...

...här handlar det om kinesisk sekvoja…

I den norra delen av parken finns ett stråk av lekplatser...

Njutbart att promenera här...

...och att gå in i Galateas hage, som är en vacker plats för lugn, ro och eftertanke...

Den här verkar också vilja ha en stunds ro och tystnad, även om den heter skrattmås (mitt kännemärke för denna fågel är att den bär "rånarluva")…

Solen skiner över Pildammsparken...

Gässen har lagt sig till ro...

...och svanen vakar över hona och ungar...

Jag passerar ut genom ingången vid Pildammsvägen...

Bilderna från en utflykt till Pildammsparken torsdag 14 juni 2018. Pildammsparken ligger på nära gångavstånd från järnvägsstationen vid Triangeln.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar