söndag 17 juni 2018

Näckrosorna i Bäckhalladalen

...mystik i midsommartid
Midsommaren närmar sig...

...naturens förbereder sig...

Härstammar näckrosen från en nymf...?

Gömmer sig Näcken där under?

Hur som helst - det är nåt visst med näckrosor...

Världens larm och oro skingras - näckrosorna stillar och lugnar...

Strax intill vilar böljeslagsmärken från ett femhundra miljoner år gammalt hav...

Jag går genom den unga skogen som bär märken av tusenårig tjänst som utmark och beteshagar...

Vid nästa damm ser jag dem igen, de vita stora, störst av vilda blommor i vårt land...

Nymphaea alba är det latinska namnet...

En nymf är i den grekiska mytologin ett kvinnligt naturväsen, alba är latin och betyder vit...

Sommarkvällens mystik...

Stillhet och frid i skogen...

Den där stunden när man tycker sig bli ett med naturen...

Nypon blommar rikligt...

...liksom vildkaprifol...

Från höjderna i norra delen av naturreservatet kan man skåda havet...

Den här vägen leder dit...

Det har varit militärt området här förr så det finns märkliga rester av bunkrar...

Östersjöns blåa vatten...

Det steniga hedlandskapet...

I söder skymtar man Bornholm där ute i havet...

...och i norr kan man zooma in berget Stenshuvud...

Nya kottar är på väg...

Redan dags för fläderblomssaft (i Skåne kallas det hyllesaft)…

En stillsam promenad...

...bara för att njuta av solljuset...

...som silas in mellan trädens stammar, grenar och blad...

"I natt ska du dansa vid Svartrama tjärn, i långdans, i språngdans på glödande järn..."

Allt längre in i skogen...

Kanske är det här jag ska stanna...

Till slut tar jag mig ur den trolska stämningen och beger mig hemåt till min människoboning - kanske bäst så ändå...

Bilderna från strövtåg i Bäckhalladalen lördag 16 juni 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar