onsdag 13 juni 2018

En utflykt till Kivik

...Esperöd, Karakås och Hällevik
Utsikt från Esperöd över Kivik och norrut...

Jag stiger av bussen vid Skogsdala i södra Kivik och går Esperödsallén österut...

När jag kommer fram öppnar sig utsikten norrut mot Haväng och Hanöbukten...

Strax nedanför skymtar man husen i fiskeläget Kivik...

Jag startar med en kopp kaffe på Esperöds Café...

...tittar på Esperöds herrgård, som har en lång historia - nuvarande huvudbyggnad är från 1817...

Till herrgården hör också Kiviks Esperöd Arboretet - en exotisk trädsamling som anlades redan på 1920-talet...

Glada och trevliga damer visar hur mysigt man kan ha på arboretet i denna "kaffegrotta"...

Jag tar mig tid för en stunds vandring och dammen lockar en att fortsätta...

...och naturligtvis måste man gå över den pittoreska bron...

I telefonkiosken från anno dazumal kan man skriva i gästboken...

De stora bladen tillhör en rhododendron...

Skogsekens vackra stam...

På tal om ekar så måste jag gå och återse...

...femtonhundratalseken - Skånes tredje största träd...

En liten rundtur blir det i parken med resliga trädstammar och en blommande buske...

...som visar sig vara Koreansk blomsterkornell (vem kunde ana det?)…

Efter arboretet ska jag vidare...

Jag fortsätter på Esperödsallén…

...som ansluter till Bredarörsvägen nere vid kusten - och jag följer vägen söderut, på havssidan finns ett antal hus, äldre och nyare...

Efter en kortare vandring kommer jag till Karakås - det var på gården Karakås som Sveriges första yrkesmässiga fruktodling drog igång 1888...

Strax är jag framme vid Musteriet...

Här finns bland annat butik och restaurang...

Utsikt från Restaurang Kärnhuset när jag äter en alldeles förträfflig lunch...

Med nya krafter drar jag vidare en liten bit ytterligare söderut - till Hällevik…

Här träder man också in i Stenshuvuds nationalpark...

...och kan skåda bergets norra huvud...

Jag tar först en titt på Hälleviks kås nere vid havet...

...och följer sen en stig in i skogen...

...där stillheten lägrar sig...

...och havets ro är nära...

...går genom en del av Hälleviks arboretum...

...följer en led en bit söderut...

Genom ängarna kan man sen vandra vidare...

...längs foten av berget på havssidan (en annan led, också från Hällevik till Stenshuvud, går en bit längre inåt land - se karta över leder i nationalparken här)…

På väg tillbaka går jag genom arboretet - här stammen av en douglasgran...

Närmare Hällevik möter ännu blommande rhododendron...

...det är också en sträcka med god framkomlighet...

Tittut ur skogen mot gläntan vid Hälleviks kås…

Jag avrundar med kaffe och äppelpaj på Stinas Café vid musteriet...

Bilderna från en vandring Skogsdala-Esperöd-Karakås-Hällevik måndag 11 juni 2018. Från busshållplatsen Skogsdala till Hällevik är det ca 2,5 km att promenera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar