torsdag 3 augusti 2017

Ravlundafältet

...ett mycket populärt utflyktsmål
Inte bara platt betesmark utan dramatiska raviner, unika sandstränder, skogar och fornminnen samt även historien om ett fiskeläge som försvann (och, åtminstone delvis, dök upp på ett annat ställe)

Jag kom med SkåneExpressen 3 från Simrishamn och hoppade av vid Sockenvägen nära Maglehem, gick en liten bit tillbaka...

...och slår in på en liten skogsväg som tar mig igenom den sköna blandskogen...

...och ut på skjutfältets vidder...

...som betats sen urminnes tider

Jag har inte varit här sen jag gjorde militärtjänsten för snart femtio år sen, men jag har en plan...

...nämligen att ta mig ner till havet för att se den plats där den försvunna byn Knäbäck en gång låg som ett vackert fiskeläge...

Vägen går precis i skogsbrynet ut mot de betade ängarna...

Snart öppnar sig utsikten ner mot havet...

Där är vägen som leder ner till platsen för det gamla Knäbäck. Till vänster ser man den lilla "dalgången" där bäcken fortfarande rinner och nere vid åmynningen i Östersjön låg fiskeläget Knäbäck fram till 1956.

Jag är ivrig att komma vidare, men strax bredvid mig intill vägen får jag syn på resterna av Knäbäcksdösen som jag måste titta lite på först. Mera om Knäbäcksdösen se här.

...och jag ser också den vackra ljungen som börjat blomma

Nu är jag redo att syna denna historiska plats...

Där kommer Knäbäcken i sin fåra inifrån land...

...och fortsätter ut mot havet...

...och jag följer efter. Av fiskeläget finns bara en och annan sten som kan tolkas som rester av husgrunder...

...men bäcken är kvar (det måste ju ha varit från den som fiskarfamiljerna fick sitt dricksvatten)

Vy söderut ner mot Stenshuvud

Efter lunchpaus påbörjar jag min vandring söderut längs kusten

...och det är vackert här

Längre fram ser jag fem Per Albin-fort på rad...

...och bohålor i strandbrinken där backsvalorna flyger ut och in för att mata sina ungar

Längs hela stranden återfinner man dessa större och mindre raviner

Många är här på dagarna (nu när skjutfältet är öppet) för att ströva eller bada, en del övernattar också...

Inåt land ser man bortom fälten skog och en långsträckt ås. På många håll finns sandblottor...

...där bland annat sådana här tåtlar av gräs kan trivas

Många tar sig fram här vandrande eller cyklande, vilket jag tycker är sympatiskt

Nya raviner öppnar sig för min syn...

Man ser dem inte på avstånd, men plötsligt är de där...

Mycket vacker plats att vara på

Inåt land har vi markerna som hålls öppna av betande får och kor

I fjärran ser vi Brösarps backar

Vi är nu strax framme vid Haväng...

...jag passerar fiskehoddorna vid Haväng...

Måste ha kaffe och fika på Skepparpsgården...

...vilket jag även hade kunnat få på näraliggande fyrlängade Öradekarsgården (en av de gårdar som flyttades ut från Skepparp vid skiftesreformerna). Det är också här ifrån som betesdriften på Ravlundaheden sköts.

Passerar också förbi ängarna med de många fornminnena (lär finnas ett 80-tal)...

...tar vägen över Skepparp och kommer då förbi Skepparps Vingård...

Från vägen ser man även vinfälten. Både vin och cider här ifrån går att köpa på Systemet.

Passerar över Verkeån och förbi detta hus...

...och följer den väg som sägs vara gammal hålväg och samma väg som Linné ska ha färdats på under sin skånska resa 1749.

Min färd slutar vid Ravlunda kyrka (det är där strax intill jag ska ta bussen tillbaka). Linné såg också kyrkan och skrev att den "låg mycket höglänt omgiven med härligaste fält, som sluttade bortåt, vilka omgåvos med sköna skogar, hade alltså den härligaste situation, som man finna kunde i landet".
Mera om Ravlunda kyrka se här.

Bilderna från en vandring över Ravlundafältet onsdag 2 augusti 2017. Min vandring var en heldagstur, tog ca fem timmar (inklusive lunch, kaffepaus och allehanda stopp för att titta). Räknar man in bussfärderna blev det drygt sex timmar. Från väg 19 ner till havet räknade jag med ca tre km och lika långt från Knäbäcken till Haväng. Den tredje etappen, från Haväng till Ravlunda kyrka (väg 9) kanske också är ca 3 km. Allt som allt ungefär en mil att promenera, men var och en kan ju komponera en egen variant. För att se när Ravlunda skjutfält är öppet se här.

Mer om Ravlundafältet:

Historien om Knäbäck (även bilder från gamla Knäbäck)

Wikipedia om Ravlunda skjutfält

Simrishamn om Ravlundafältet

Skånska Resor om Knäbäckshusen (en del av husen i fiskeläget flyttades till Rörums strand):

Knäbäckshusen - minnen av en idyll

De fantastiska Knäbäckshusen

Se även Skånska Resor:

Knäbäcksdösen

Ravlunda kyrka


Bloggar om österlen, sommar,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar