tisdag 1 augusti 2017

Gropahålets naturreservat

...kustdynlandskap i östra Skåne
Sandriket sträcker sig från Åhus och tjugo kilometer söderut längs kusten mot Östersjön

Gropahålets naturreservat hittar man strax norr om Gropahålet som är namnet på Helgeåns södra utlopp. Vid infarten till reservatet finns den här informationen som ger en bakgrund till reservatets tillkomst. Se även länkar nedan till mera information.

Redan på vägen in i området kan man se en del av sanddynerna

Man strävar nu efter att återskapa det dynlandskap som varit utbrett tills ganska nyligen, men som hotat att växa igen.

De ursprungliga ekskogen skövlades. På 1800-talet planterades tallskog för att binda sanden. Där tallskogen är luftig finns idag tjocka mattor av lavar och mossor.

På väg ner mot stranden skymtar jag en "dal" med vit sand

Den måste jag titta närmare på...

...ska bara ner till stranden först för att skåda havet. Här är det utsikt norrut mot Åhus...

Skogsbild från stigen ner till havet

Nu är jag tillbaka i det lilla Sandriket (i det stora Sandriket)...

...och här följer några bilder där ifrån

En skön plats där jag finner ro och stillhet

Väldigt fint, tycker jag och dröjer kvar ett tag

Se också Skånska Resor: Gropahålet och Friseboda.





Bloggar om natur, sommar,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar