fredag 18 augusti 2017

Nu är ljungens tid

...skog och hed lyser
Jag tog en eftermiddagspromenad i Bäckhalladalens naturreservat...

...och fann till min glädje...

...att ljungens blomning...

...nu har nått en påtaglig spridning

...och präglar stora områden med sin rosalila färg

...vilket tydligt framträder på den här bilden

Ljung är vanlig i skog utom på de skuggigaste ställena, men växer mest på öppen mark, särskilt på mager jord, hedmark...

Ljung är vanlig i hela landet och hela Norden

Ljung är landskapsblomma i Västergötland...

...och är en av Skottlands nationalblommor

Ljung är också den ena av Norges två nationalblommor (den andra är fjällbrud)

Om jag återvänder till min egen eftermiddagspromenad så kom jag även förbi det gamla stenbrottet i Bäckhalladalen. Här orörd berggrund som bildats på botten av ett femhundra miljoner år gammalt hav när Skåne befann sig i tropikerna.

Ljungens blommor är fantastiskt vackra i mina ögon...

Här har vi fler av dessa böljeslagsmärken som jag nämnde...

Mycket fridfullt att stanna upp, sitta ner och för en stund betrakta världen ur detta perspektiv

Skog, ljung och klippor

Här följer ytterligare några ljungbilder från min promenad i Bäckhalladalen och de får tala för sig själva...







Vackert och hänförande - en upplevelse att ta till vara...

Bilderna från en utflykt till Bäckhalladalen strax norr om Simrishamn torsdag 17 augusti 2017

Se även Skånska Resor: Blommorna på Österlen

Bloggar om sommar, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar