lördag 19 augusti 2017

Mölle by the Sea

...och vandring på sköna Kullaberg
Mölle - fiskeläget som blev internationellt turistcentrum vid förra sekelskiftet

Kullens fyr på den natursköna urbergshorsten och naturreservatet Kullaberg på Kullahalvön

Jag kommer med buss från Höganäs och Helsingborg och stiger av vid Mölle busstation...

Det blir Gyllenstjernas Allé rakt ned mot hamnen...

...passerar Hotell Kullaberg på höger sida och skymtar redan där bakom berget som sticker ut i havet

Nere i hamnen och det är dags att hänföras över utsikten...

Mölle klättrar på bergssidan och i nordvästlig riktning reser sig Kullaberg...

Åtskilliga byggnader finns kvar sen Mölles storhetstid, längst upp, med tinnar och torn, ser vi Grand Hotel där noblessen bodde under sina sommarvistelser här...

Där ute väntar det lockande berget på mig...

...men först krävs det en rejäl lunch. Här sitter jag och väntar på maten på Feskeboa

Efter lunch hälsar jag på Ruffagubben...

...och ger mig sen iväg först längs Norra Strandvägen...

...och sen fortsätter jag, lite högre upp, på Harastolsvägen...

...som passerar rakt under Grand Hotell

Här ifrån har man god utsikt ned över hamnen

I norra änden av Harastolsvägen kommer jag förbi den omtalade Villa Italienborg

Nu fortsätter färden på en liten stig som leder mot...

...den berömda badplatsen Ransvik

Här finner man även Ellens Café

Det var alltså här...

...som "synden i Mölle" utspelade sig i början av förra seklet

"Synden" innebar att män och kvinnor badade på samma badstrand iförda sådana här baddräkter (bilden från en skylt för Ellens Café)

Nu går färden vidare mot Kullens fyr - jag följer Skåneledens södra sträckning (här har den även röd markering)...

Stigen går genom skogar och hagar och upp på flera utsiktsplatser - här vy tillbaka mot Mölle...

...och här vy mot norra sidan och ut över Skälderviken

Det är underbara trakter man rör sig genom...

...och efter närmare tre kilometer skådar man fyren

När man kommer fram kan man ta sig en fika på Kullens Fyrservering...

...beskåda fyren på närmare håll

...njuta av utsikten över Öresund och Kattegatt

...samt betrakta Kullahalvön ur fågelperspektiv

För det behöver jag inte flyga, det räcker att titta på det fantastiska fotot på en tavla vid Naturum Kullaberg

En modell i halvskala av en papegojfyr, den första kända fyren som kom i bruk 1561

Utsikt söderöver från Kullens fyr

Utsikt från fyren ner mot Kullens yttersta spets i väster

Jag säger farväl till fyren och skyndar vidare...

Vid parkeringen ser jag denna karta och den beskriver bra min väg. Från Ransvik följde jag den med rött markerade stigen. På norra sidan finns också en spännande stig, markerad med blått. Den ska jag ta en annan gång, nu följer jag istället Italienska vägen (markerad med svart) tillbaka till Mölle.

Längs Italienska vägen finns mycket att se. Dessa två uthuslängor, i dag kallade Ransgården, är resterna av ursprungliga Kullagården med medeltida anor. Gården hade ansvar för fyren. En känd person som haft Kullagården var Tycho Brahe (som misskötte sitt uppdrag och fick sparken av kungen).

Runt Kullen finns många platser med fascinerande klippor och grottor. De hinner jag inte med idag (det får bli fler visiter), men det blir ett litet besök i Josefinelust. Här är jag på väg ner i ravinen...

...och här tittar jag ut från en liten grotta

...och här blickar jag ner mot strandmalen (de kallas så dessa platser med strandgrus och sten)

Vy ut över Skälderviken från en utkiksplats vid Josefinelust

Tillbaka på Italienska vägen och snart kan jag blicka ner mot Mölle uppifrån vägen

Dags för en sista titt på Mölle by the Sea...

...dags att säga farväl till de här vyerna med Kullaberg

...Ruffagubben med katten är kvar och njuter i solskenet, själv drar jag mig mot busstationen efter en livgivande utflyktsdag...

Bilderna från en utflykt till Mölle och Kullaberg måndagen den 14 augusti 2017

Se också Skånska Resor: Mera Mölle - fler bilder från Kullaberg.

Wikipedia om Mölle

Wikipedia om Kullaberg

Naturum Kullaberg


Bloggar om sommar, resor,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar