tisdag 1 augusti 2017

Gropahålet

...Helgeåns södra utlopp
Gropahålet kallas Helgeåns mäktiga södra utlopp i Östersjön

Cykel- och gångbron i trä över Gropahålet

Man kan ju undra över hur det kan komma sig att en å har två utlopp? Jo, det är människans fel...

Här har vi Gropahålet igen, men det andra utloppet, det numera mindre, men dock äldsta och ursprungliga är Helgeåns utlopp vid Åhus...

På 1770-talet bröt ån igenom vid Yngsjö, vilket fick stora konsekvenser. Det lär ha varit en dikesgrävning i kombination med vårflod som gick överstyr...

Nåväl, nu är det som det är och nu finns här en bro, byggd av militären. Behändigt för mig för nu kan jag gå ut på bron och titta på utsikten...

Först inåt land, ån kommer norr ifrån Yngsjö och svänger här i en kurva...

...ut mot Gropahålet...

...och havet där i fjärran

Jag cyklar över bron och följer efter ån...

Gropahålet närmar sig havet...

Jag följer åkanten...

...passerar Gökboden

...kommer fram till havet och ser Helgeåns "förstärkta" utlopp...

Här var det gott och fint, solen kommer fram...

...och jag äter min medhavda matsäck och det smakar så gott som det bara gör på utflykter

Tillbakablick på Gropahålet

Se också Skånska Resor: Gropahålet och Friseboda.

Wikipedia om Gropahålet

Wikipedia om Helgeån.


Bloggar om skåne, natur,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar