tisdag 5 november 2019

Järrestads socken

...en gammal centralbygd
Järrestad är väl förankrat i historien, efter byn och socknen är också hela häradet, Järrestads härad, uppkallat...

Från Simrishamn följer jag Gamla Rikstolvan - här infarten till Järrestad...

I den östra delen av byn finns ett antal äldre gårdar, här den gård som är känd som Järrestad 15 och som varit galleri och café - nu nystart under namnet Rikstolvan...

På andra sidan vägen står denna gård...

...vacker, fyrlängad Skånegård...

Mot norr, vid Rosenhillsvägen, syns ytterligare gårdsbyggnader...

Byns 1100-talskyrka, nu gnistrande vit och nymålad...

Jag börjar på andra sidan Rikstolvan - här står den gamla lärarbostaden...

...och jag svänger in söderut på Näckebovägen, varifrån jag också kan skåda den tidigare skolan...

...och idrottsplatsen som fortfarande används...

Näckebovägen utsikt söderut - den här vägen ledde förr ner till...

...Näckebodalen, som syns på andra sidan väg 11 nere vid Tommarpsån...

Här har under cirka 120 år bedrivits framgångsrik industriverksamhet. Först var det ättiksfabrik, sen skoläst- och skomaskinsindustri och där efter mekanisk industri...

Idag är det Ferrmek Verkstad AB som för traditionerna vidare...

Nere i dalen fanns förr även Järrestads kvarn med en stor kvarndamm (längs ån gick också sockengränsen i söder)...

Jag återvänder till Rikstolvan - i hörnet mot Vilhelmsbergsvägen står gamla fina gatehus...

Jag fortsätter norrut på Vilhelmsbergsvägen och det som möter på vänster sida är kyrkan i byn, en väl bevarad medeltidskyrka, i varje fall inte utvändigt förändrad efter 1400-talet...

Interiör från den gamla fina kyrkan - fler bilder och fakta från kyrkan hittar du i mitt fotoreportage här...

Jag ska fortsätta vidare norrut på Vilhelmsbergsvägen (till höger har vi ännu en av de gamla gårdarna), men först...

...en liten avstickare in på Stockholmsvägen...

...där man bland annat kan se denna gamla fina gård (kan det vara Almtofta den kallades förr?)...

...och en rad vackra gatehus...

Back on track, höll jag på att säga, men i varje fall Vilhelmsbergsvägen - och här kan man se spåren mot Simrishamn. Till vänster syns den tidigare järnvägsstationen, nu privatbostad...

Ut ur byn, upp mot backen i norr - på höger sida ser man två hus med galleri och fiskedragsmuséum...

...och längst uppe på backen den gamla Vilhelmsbergsgården, numera säte för Stiltje Golv...

Vägen norrut - bortom betesmarken gick gränsen mot Gladsax socken...

...men strax innan hittar man ängen med de fantastiska Järrestads hällristningar...

Bara ett litet smakprov från en ristning som syns tydligt även så här mitt dagen i solsken - fler bilder kan du se i mitt tidigare fotoreportage: På cykel till Dansarens häll...

Dags för lunch och här är perfekt att duka fram den medhavda matsäcken...

Här ifrån har jag också utsikt mot ängsmarkerna på andra sidan vägen, förkastningsbranten där berget går i dagen och i fjärran skymtar havet...

Efter lunch svänger jag in på en liten väg österut (avtagsväg strax söder om fiskedragsmuséet). Strax möts jag av ett betryggande budskap...

Bara för att slå ett öga in mot hagarna...

...som är ett litet intressant naturområde (får utforskas vid tillfälle)...

På väg tillbaka ner i byn igen...

...där jag fortsätter västerut på Rikstolvan...

...längs färgglada gatehus...

Ytterligare exempel...

Även något yngre hus finns längs Rikstolvan...

Vid milastenen svänger jag in på Stendalavägen...

...som leder till gården Stendala...

...där man kan se Jarladösen. Det är naturligtvis ingen jarl begravd just i dösen, men namnet vittnar om folkminnet av jarlarna, stormännen, som härskade här under femhundra års tid (järnålder och vikingatid)...

En bit bort, nära Tommarpsåns dalgång, finns ytterligare en dös, Jarlafruns dös...

Tyvärr är den så täckt av snår och växtlighet att man bara kan skymta några av stenarna (vill du veta mera om Järrestads historia kan du ta del av mitt bildreportage Jakten efter jarlen i Järrestad)...

Vad man däremot kan se är den djupa ravin som Tommarpsån flyter genom och som sträcker sig bort mot väster där sockengränsen gick mot Östra Tommarp...

Avslutar med en bild som jag tog i somras - vy från Järrestad österut längs väg 11 som går söder om byn...

Bilderna (åtminstone de flesta) från en utflykt till Järrestad onsdag 30 oktober 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar