torsdag 7 november 2019

Höstfinal i Bäckhalladal

...naturreservatets upplevelser
Än bjuder hösten på färgrika upplevelser...

Redan på väg upp i skogen noterar jag mångfalden i färger och former...

Det är alltid värt att ta en promenad upp till det lilla naturreservatet norr om Simrishamn...

Ibland tar jag stigen längs det gamla stenbrottet - här femhundra miljoner år gamla böljeslagsmärken som blottlagts...

Även denna småregniga höstdag kan man njuta av naturens utbud...

En blick ner i brottet...

Även omgivningen runt stenbrottet...

...bjuder på färgrika vyer...

Utsikt mot brottet från västra sidan...

Här finns en speciell flora...

...med mossor, lavar, ljung och olika gräs och örter...

Jag följer knappt synliga stigar...

...och njuter av färgrikedomen...

...och de vackra kontrasterna mot hallastenen som, i olika former, dekorerar hela reservatet...

Dammen i det duggande regnet, men vacker ändå...

Färden går vidare...

...genom en skog...

...som ständigt skiftar karaktär...

In i gläntan mitt i skogen...

...där jag sitter ner och begrundar detta stilleben medan jag njuter mitt förmiddagskaffe...

Följer sen stigen genom ravinen med dess regnskog - åtminstone regnar det i skogen...

Den lilla bäcken i Bäckhalladalen...

...och på båda sidor står ravinens bergväggar...

Jag gör en liten avstickare till området söder om ravinen...

...betesmarkerna där böljeslagsmärkena...

...i sandstenen går i dagen...

Lite speciellt i de här hagarna...

Liten damm i björkdunge...

Block som verkar släppta här av nån jätte...

Vilken färgkick och final...

...innan jag lämnar...

Bilderna från ett besök i Bäckhalladalen söndag 3 november 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar