söndag 3 november 2019

Östra Vemmerlövs socken

...inåt land lite högre upp
Kyrkan i Östra Vemmerlöv ligger vackert på en kulle och hela bygden befinner sig på hög höjd, det blir man varse när man cyklar hit...

Byn är omgiven av böljande jordbrukslandskap och i bakgrunden tar skogsbygden kring Gyllebosjön vid...

Jag har cyklat över Järrestad, Gladsax och Karlaby - bakom mig finns slätten där nere...

När jag närmar mig byn Östra Vemmerlöv ser jag skorstenen på det gamla bränneriet avteckna sig mot himlen...

Jag kommer in på Bygatan från öster...

Brandstationen på höger sida...

På vänster sida gamla bränneriet där KIN Bageri & Café håller till idag...

Längs Bygatan står en lång rad gamla vackra gatehus...

I hörnet Bygatan och Kyrkvägen finns en av de gamla gårdarna, nr 24, som stannade kvar i byn vid skiftet...

Här ligger också byastenen på sin gamla plats...

Om denna har byalaget satt upp en informationsskylt...

Jag följer Kyrkvägen söderut - här rör vi oss i den äldre delen av byn (Kyrkvägen och Bygatan)...

Vid Kyrkvägen finns den Gamla skolan från 1850...

Här är ytterligare en av de gamla gårdarna, nr 18...

Den tidigare prästgården står här...

...bredvid kyrkan, som ursprungligen är från 1100-talet...

...och känd för sina fantastiska medeltida vägg- och takmålningar (mitt bildreportage från kyrkan hittar du här)...

Strax söder om kyrkan står det gamla fattighuset, nu förvandlat till bostäder...

Kyrkan betraktad från söder...

Utsikten österut från Kyrkvägen...

Jag fortsätter Bygatan framåt mot fyrvägskorset...

Det ljusgula huset rakt fram i bild har en gång rymt affär och längre tillbaka Books Café och bageri...

I korsningen syns också denna byggnad som länge rymt maskinverkstad som tillverkat allt möjligt, från gengasaggregat till fruktträdssprutor...

Utmed Stibyvägen hittar jag också detta hus, som kan ha varit en del av det mejeri som fanns i byn för länge sen...

Jag slår nu in på Möllevägen som går från fyrkorset västerut till Komstad. Här kommer järnvägsspåren in i byn och här kom tågen från Gärsnäs för att, efter uppehåll i Östra Vemmerlöv, fortsätta mot Brösarp och vidare...

Jag svänger in till höger på en liten väg som följer järnvägen...

På andra sidan spåren ser jag den gamla järnvägsstationen, som idag är privatbostad...

Möllegatan tillbaka in mot byn igen...

Här kan vi förstå varför gatan har det namn den har...

Östra Vemmerlövs ståtliga holländare...

Från fyrvägskorset följer jag Tornavägen norrut...

På höger sida passerar jag Nya skolan, som varken är ny eller skola längre utan bostäder...

En titt in till vänster längs Stationsgatan - längst ner syns järnvägsstationen som var i bruk fram till 1971...

Vad är nu detta? Fantastiska veteranbilar...

...och verkstad på andra sidan - Gyllebo Bil AB...

Jag fortsätter ytterligare en bit på Tornavägen...

Gylleboverket och Folkets Bio...

The Old Sawmill - jag ser att det finns flera andra företag i närheten...

Idrottsplatsen och idrottsföreningen har naturligtvis en viktig roll att spela...

Från Tornavägen kan man svänga ner mot närbelägna Gyllebosjön. Under en tidig höstutflykt tog jag en promenad runt sjön längs sjökanten i den lummiga lövskogen. Du hittar hela bildreportaget här: Gyllebosjön runt.

På en holme i Gyllebosjön finns både Gyllebo slott...

...och den gamla borgruinen. Du kan se ett bildreportage från slottet och borgruinen här: Vårutflykt till Gyllebo slott...

Bilderna (utom de tre sista) från en cykelutflykt till Östra Vemmerlöv måndagen den 28 oktober 2019. Jag hade nytta av boken "Östra Vemmerlöv - vår bygd", utgiven av byalaget, för att orientera mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar