torsdag 20 juni 2019

Kåseberga flammar

...i midsommarens färger
Blåeld och vallmo är några av de vilda blommor som färgar backafallen vid Kåseberga...

Jag köper Skånetrafikens sommarkort och inviger det genom att ta bussen till Kåseberga - ingen sommar för mig utan ett besök där...

En titt in mot Lejets torg, här har vi de riktigt gamla delarna av fiskeläget...

Hus vid Lejets torg...

Från huvudgatan Ales väg svänger jag in på Målarens väg och tar mig upp vid utsiktsplatsen - här vyn österut mot Sandhammaren...

Jag vrider huvudet mot väster och skådar hur backarna flammar i midsommarfärger - lägg märke till skärmflygaren som stryker längs branterna i luften...

På väg ner mot hamnen...

...njuter jag av naturens skådespel...

Turistsäsongen har börjat...

Jag startar med lunch och det blir lax på Ahl´s Rökeri...

...varifrån jag kan blicka ut över både havet och de flammande backarna...

Stärkt till kropp och själ ger jag mig ut på hamnpiren...

...för att blicka in mot land (och drar mig till minnes att första gången jag kom hit var i mitten av 50-talet då jag fick följa med föräldrarna på hamnfest - den avslutades på natten med fyrverkerier uppifrån backarna, något som gjorde ett outplånligt intryck...)

Dags att påbörja uppstigandet - utsikten österut...

...och ned mot hamnen...

Uppe vid Ales stenar fotograferar turisterna - här vy från akterdelen av skeppssättningen...

Detta är naturligtvis ett monument i världsklass...

Här har vi förstäven på fornskeppet...

Den mäktiga stävstenen i väster...

Utsikten västerut längs Kåsebergaåsen - platsen här uppe har lockat människor i alla tider och säkert har den varit en samlingsplats ända sen stenålder...

Jag tar mig nedför branten och vandrar tillbaka längs stranden...

Även här möts jag av den skönaste blomning...

Tillbakablick...

Jag närmar mig fiskeläget...

...där det blir fika med kaffe och glass i hamnen...

...innan jag säger farväl till Kåseberga för den här gången...

Bilderna från ett besök i Kåseberga tisdag 18 juni 2019




3 kommentarer:

  1. Ja det är otroligt vackert.

    SvaraRadera
  2. Christina Lilje20 juni 2019 kl. 15:53

    Låter härligt Ronny. Den turen får jag ta i sommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Christina, det är alltid en upplevelse. Vallmon kommer snart att blomma över, men allt annat finns kvar och nytt händer hela tiden i naturen.

      Radera