lördag 15 juni 2019

En tur till Kivik

...sommar och sol på Österlen
Utsikten mot hamnen i det lilla fiskeläget Kivik på Österlen...

Jag stiger av bussen vid Torget och börjar med att njuta av den grönskande lilla parken...

På andra sidan gatan står den gamla vackra Eliselundsgården...

Vid den närbelägna skolan är det sommaravslutning på gång - i byggnaden finns också Kiviks muséum, som brukar framhålla att de är Österlens äldsta muséum...

Jag följer Eliselundsvägen ner mot hamnen...

Redan här kan man se en del av Kiviks många gamla och vackra hus...

En titt in på Södergatan, som är känd för sin blomsterprakt...

Där Eliselundsvägen möter Brogatan finner man statyn av Fritiof Nilsson Piraten - i bakgrunden det gula hus där han bodde under sin tid i Kivik...

Jag går in en bit på Piratens väg för att ta en bild på huset - på nedanvåningen hade Piratens fru, Tora Nilsson, sin tandläkarpraktik, på ovanvåningen Fritiof sin skrivarlya...

En blick in på Stengatan, detta var förr huvudgatan i lejed, ända fram på 60-talet fanns affärer och verksamheter kvar - vill du veta lite mera om de gamla husen och deras historia kan du se bilderna från mina reportage här och här...

Brogatan ner mot hamnplan - det lilla huset var Livräddningsstationen...

Strax bredvid har vi Buhres, rökeri, restaurang, sillalucka och butik...

Tittutvägen följer stranden norrut - till vänster om har vi en rad av urgamla tomter och hus...

Kapplabacken, strädde som går upp till Stengatan - här under finns resterna av Hansa-köpmännens kapell från 1300-talet...

Tomas strädde och där borta skymtar vi ett av husen vid Stengatan...

Kiviksstrand, det lilla badhotellet - detta var från början skolan i fiskeläget...

Titt ut från Tittutvägen mot stranden...

Hamnpiren lockar...

Vy in mot hamnen...

Tillbakablick in mot lejed...

Efter lunch på fiskrestaurangen tar jag en promenad längs kajerna - detta ser ut som den berömda vrakekan som byggdes 1985 efter gammal modell (båttypen användes för sillfiske under andra halvan av 1800-talet)....

Vy från småbåtshamnen norrut...

Jag promenerar söderut och passerar nybyggda kvarter vid Hölvägen...

...kommer upp på Bredarörsvägen och snart är jag vid Sågmöllans café...

...där jag också betalar entré för att återse Kiviksgraven...

...det mäktiga gravröset från bronsåldern...

Sveriges största bronsåldersgrav - mer än tretusen år gammal...

...från en period då Kiviksbor reste över haven och träffade människor från hela Europa...

I gravens inre kan man se kistan och stenhällarna med de märkliga inristade figurerna - ett vittnesbörd om en forntida högkultur på Österlen...

Det blir en eftermiddagsfika med kaffe och äppelkaka i Café Sågmöllans trädgård...

...men först tar jag en promenad ett par hundra meter söderut till Ängakåsens gravfält där jag tittar på den här skeppssättningen från bronsålder...

...och bautastenen som kallas Penningstenen (den står i en cirkel med mindre stenar)...

...och drar mig sen ner mot...

...kåsen vid havet...

Här är det fin utsikt längs kusten norrut...

...och jag zoomar in Vitemölla strandbackar som är ytterligare en av många pärlor längs den här kusten...

Bilderna från en utflykt till Kivik fredag 14 juni 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar