söndag 16 juni 2019

Djupt in i Bäckhalla-dalen

...sommar i naturreservatet
En solig sen eftermiddag längtar jag till skogen i Bäckhalladalen...

Jag cyklar upp på backarna vid Gröstorp, viker in på den lilla vägen i oxelträdridåns skugga...

...som avlöses av pileträdens rad...

På höger sida har jag den vidunderliga utsikten ner mot havet i öster...

Där har vi den lilla staden som jag nyss lämnade...

...och där har vi ju kyrkan också...

...och villorna och radhusen i norra delen av Simrishamn...

Färden går vidare - där framme skymtar skogsbrynet i Bäckhalladalen...

Och plötsligt är jag där - omsluten av den fridfulla skogen, bara stillsam fågelsång hörs...

Den nedåtgående västersolen silar sina vänliga strålar mellan trädens stammar...

Jag rullar nedför backen...

...in i den stora gläntan mitt i naturreservatet...

Jag följer en stig genom lövskog...

...och barrskog...

Det bär uppför...

...och nedför...

...rakt in i ormbunkarnas rike...

...och förlovade land...

...som avlöses av kärrets förtrollande värld...

På många ställen är både blåbärsris och mycket annat på gång...

Ängarna i väster färgas röda...

Jag återvänder till gläntan...

Sköna nyponrosor...

...och vackra tistelfjärilar...

Färgspelet har börjat...

...och de första axveronikorna har kommit...

Bilderna från en cykelutflykt till Bäckhalladalen torsdag 13 juni 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar