onsdag 1 augusti 2018

På upptäcktsfärd i Albo härad

...Eljaröd, Andrarum och mycket mera
På cykel genom västliga delar av Albo härad på Österlen...

Låt oss ta det från början, jag stiger av bussen från Brösarp vid väg 19 (cykeln har jag med mig) - från busshållplatsen kan man blicka in mot de äldsta delarna av byn Eljaröd…

Redan vid den lilla vägen från busshållplatsen till byn ser jag detta hus och förstår att det är nåt visst...

En liten platta upplyser om att huset är känt sen 1700-talet, ev mycket äldre, att det har inrymt en vattenmölla och att kvarnen var i bruk till 1910...

Genom den gamla medeltidsbyn rinner Eljarödsbäcken…

Kyrkan är från 1200-talet och byns äldsta bevarade byggnad...

Jag har turen att få se mig omkring i kyrkan - om du vill veta mera så kan du se bildreportaget jag gjorde om kyrkan, klicka här...

Bredvid kyrkan står en byggnad från 1847, som var byns små- och mellanskola - numera bygdegård...

Jag antar att detta är en av de tre gårdar som blev kvar i byn efter skriftesreformerna (före skiftena fanns ett femtontal gårdar i byn) - kan det stämma att denna kallas Riegården?...

Den före detta lanthandeln, som ligger utmed gamla landsvägen Ystad-Kristianstad (som fortfarande går genom byn, den tunga trafiken leds idag utanför byn på väg 19), och som hade ingång på hörnan...

Vackert gatehus nära kyrkan...

...liksom dessa, också invid kyrkan...

I Eljaröd finns även ett modernt utomhusbad - ett något utförligare reportage om byn kan du hitta här...

Jag styr kosan västerut - genom Albo härads landskap i ris- och skogsbygden...

Vackra ängsmarker finns det gott om...

Snart stöter jag på denna skylt, ett besök vid Hallamölla kan rekommenderas, Skånes högsta och vackraste vattenfall - se reportage från min vandring till Hallamölla förra året här...

Cyklingen fortsätter genom det vackra och böljande landskapet...

När jag närmar mig Christinehof kommer jag in i den här allén...

På håll ser jag tornet på kyrkan i Andrarum sticka upp över trädkronorna...

En allé, kantad av ängsmarker, leder upp till kyrkan och byn Andrarum...

Den vackra allén...

...som leder fram till Andrarum...

Kyrkan uppe på höjden...

...och den gamla prästgården halvvägs upp i backen till kyrkan...

...tornet som tillkom senare, årtalet 1817 står det på det...

Den ursprungliga kyrkan är från 1100-talet - på 1700-talet gjordes en stor tillbyggnad norrut då folkmängden ökade med alunbrukets tillväxt (vid den här tiden var kyrkan patronatskyrka till Christinehof)...

Utsikt från kyrkogården...

En av Klockaregårdens två längor...

Ett annat välbevarat bostadshus är detta...

...med bakugn på baksidan...

...och jordkällare på andra sidan vägen...

Allén tillbaka är en njutning...

På väg mot Christinehof...

Det pastorala landskapet förtrollar...

Jag närmar mig det gyllene slottet...

Christina Piper blev förmögen av inkomsterna från alunbruket och lät uppföra denna magnifika byggnad på 1730-talet...

En maktens boning...

Jag gillar dagens satsning på restaurering av våtmarker...

Sen tar jag en genväg genom skogen, följer en av vandringslederna...

...för en eftermiddagsfika...

...på anrika Café Alunbruket...

...trivsamt i en bevarad genuin miljö...

Sen fortsätter jag färden och passerar här förbi alunbrukets magasinsbyggnad...

Det är länge sen alunbruket försvann, men spåren finns kvar...

...i form av stora, rödaktiga slagghögar...

...som följer en lång sträcka längs min cykelväg...

...och här ruinerna efter det så kallade Pannehuset - en gång en rykande industri, med hundratals arbetare, över nejden en gulaktig rök som luktade svavel och all skog nedhuggen för att bli ved åt aluntillverkningen...

"Hospitalet" - fattighus och sjukstuga för brukets arbetare...

Jag tar en liten skön väg tillbaka...

...genom en idyllisk allé...

...och i de fridfulla hagarna betar kossorna...

Bilderna från en cykeltur i västra Albo härad söndag 29 juli 2018. Längden på cykelturen från Eljaröd-Andrarum-Christinehof och tillbaka till Eljaröd är ca 12 km.

Se även Skånska Resor:

Eljaröd en vacker by på Österlen

Eljaröds medeltida kyrka


1 kommentar:

  1. Jättekul att få se dessa bilder på ett område som jag tillbringade många år i.

    SvaraRadera