torsdag 2 augusti 2018

På cykel till Tykarpsgrottan

...och ner i den svala gruvan
På cykel i hettan - och siktet inställt på Tykarpsgrottan där temperaturen aldrig går över +8 grader...

Vi tar det från början - tog cykeln på pågatåget och lämnar här Hässleholms central ner längs Järnvägsgatan...

...hittar snart Kristianstadsvägen...

Passerar hembygdsparken...

Ut ur stan, fortfarande god plats för cyklister i kanten...

Landskapet öppnar sig, vackra hagmarker och där bortom ser man Göingeåsen...

Ignaberga är den lilla byn som jag söker och där ser jag den nya kyrkan...

Det är bara att följa skyltarna...

...och där framme ska det vara...

...och strax hälsas man välkommen...

Redan samlas nästa gäng som ska ner för guidad tur...

...ner i grottan som egentligen är en gruva där man bröt kalksten...


Utanför finns en rekonstruktion av gamla tiders kalkugn. I området har brutits kalksten sen 1100-talet, gruvan här vid Ignaberga tillhör de yngre - verksamheten var igång från mitten av 1700-talet till slutet av 1800-talet...

Så är det dags att stiga ner i underjorden - jag gör det gärna och njuter av den sköna svalkan...

Vår duktiga guide berättar bland annat att kalkstenen bildades i ett urtida hav för 80 miljoner år sen, då det ännu gick dinosaurier på jorden...

I Tykarpsgrottan finns idag en 20 000 kvadratmeter stor underjordisk labyrint med salar, gångar och hundratals pelare...

På sina ställen är det lågt i tak i gångarna och man får huka sig...

Scener ur flera filmer har spelats in i Tykarpsgrottan, bland annat Kullamannen och tv-serien Snapphanar...

Här är det rekvisita från en sjörövarfilm som står kvar...

Vi får också veta att på vinterhalvåret är gruvorna sovkammare för åtta arter av fladdermöss som övervintrar här...

I gruvans stora sal går det att äta middag och även att boka för fest och högtid...

Det var bönderna i trakten som ägde gruvan och som skickade sina drängar och pigor att utföra arbetet i den...

Intressant guidning och tiden går fort (jag njuter obeskrivligt av den behagliga temperaturen)...

Slingrande gångar - här vill man inte gå vilse (möjligtvis en stund för att få lite extra svalka)...

Nu står vi vid den plats där scener ur Ronja Rövardotter spelades in...

Vi närmar oss utgången...

...och utanför väntar fika på caféet...

På området finns också camping...

På väg tillbaka mot byn ser jag Ignabergas gamla kyrka på en liten höjd...

Strax nedanför kyrkan finns den gamla skolan som nu är församlingshem...

Jag måste ta en titt på den gamla kyrkan som är från 1100-talet och byggd i romansk stil...

...och utsikten från kyrkobacken är magnifik...

Det är öppet i kyrkan så jag kan ta mig en titt även på insidan - vill du veta mera om den gamla kyrkan i Ignaberga så hittar du mitt fotoreportage här...

Utsikt från kyrkan mot byn...

Här ifrån ser man också tornet på nya kyrkan sticka upp - inte långt borta...

Dags för återfärd - här genom Ignaberga och sen tillbaka till Hässleholm...

Tykarpsgrottans hemsida

Bilderna från en cykelfärd till Tykarpsgrottan måndag 30 juli 2018

Se även Skånska Resor: Ignaberga gamla kyrka


2 kommentarer:

  1. Trevligt bildreportage. Blir lite sugen på att åka dit.

    SvaraRadera
  2. Tack Göran! Ja, jag tror inte man ångrar ett besök där

    SvaraRadera