måndag 20 augusti 2018

Vandring vid Brösarp

...över backar från gård till gård
Vandring från Bengtemölle gård till Glimmebodagården via Verkeåns dalgång och Brösarps backar...

I Brösarp stiger jag av bussen vid den östra busshållplatsen och följer sen Bengtemöllevägen - den gula markeringen betyder Backaleden...

På väg ner i Verkeåns dalgång och naturreservat...

Viloplats, betande får och i bakgrunden trädridån längs Verkeån…

Vill man följa Backaleden till Haväng så tar man till höger här...

Jag väljer istället bron...

...som leder över Verkeån - här porlar den vidare mot havet...

På andra sidan ser jag kvarnhuset, som är från mitten av 1800-talet, men som har anor tillbaka till 1300-talet…

Kvarnrännan som ledde vattnet till kvarnen...

Kvarnen ingår som en del i en större gårdsanläggning, Bengtemölla gård...

...som byggdes i mitten av 1700-talet...

Jag går nu uppför slänten och följer Skåneleden västerut...

Då får jag också utsikt ned mot gården på min vänstra sida...

...och där har vi själva kvarnhuset...

Utsikten mot gården...

En mangårdsbyggnad i två våningars korsvirke var ovanligt på landsbygden...

Utan tvekan en imponerande gård (vill du se mera om gården klicka här)...

Nu vänder jag blicken mot väster - där borta skymtar Brösarps norra backar...

Det blir en vandring från hage till hage...

Några vandrare möter jag på min korta tur, det är en bra tid och bra väder för vandring nu...

På vissa ställen har höstens färger redan gjort entré...

Hästar med föl betar lugnt i hagen och bryr sig inte om vandrarna...

Det är ett behagfullt landskap med ängar och dungar av både löv- och barrträd...

Verkeåns dalgång har jag på min vänstra sida...

Kommer fram till väg 19 vid busshållplats Torparebron…

...och rastplats Brösarp där jag tar en liten paus och dricker mitt förmiddagskaffe...

Jag fortsätter på Skåneleden och är snart ute på de norra backarna...

Bakom mig ser jag nu husen som kallas Torparebron…

Utsikt mot Brösarp och väg 19 som skär genom dalen...

Vy mot sydväst - åt det hållet fortsätter Skåneleden längs ån...

...men jag vill vidare upp på höjderna och där bakom - det finns ett otal stigar, skapade av människor och boskap, eller så kan man vandra helt fritt...

Uppe på höjderna öppnar sig nya vyer...

Det är spännande trakter här...

Ytterligare en utsiktsplats...

En känsla av frihet...

...vandrarens sorglöshet och obundenhet...

Jag drar mig norrut längs en stengärdsgård...

Blommande ljung...

Följer en stig genom en liten bokdunge...

...och se - jag lyckades komma rakt på Glimmebodagården…

Gården tillkom som ett skogvaktartorp under Glimmingehus redan 1624...

De nuvarande byggnader är en kringbyggd gård...

...med byggnader från 1790-1860-talen...

Jag sätter mig en stund för att njuta av den vackra byggnaden och omgivningen samt för att dricka upp det sista kaffet i termosen (vill du veta mera om Glimmebodagården klicka här)...

Sen börjar färden tillbaka...

Det är inte mycket ljung som blommar, men jag hittar mindre bestånd här och var som slagit ut...

Lite svårt att slita mig - detta blir sista bilden...

För att slippa gå längs den trafikerade väg 19 kan man från Torparebron istället välja Kullastigen in mot Brösarp...

...sen tar jag Backastigen och snart är jag på baksidan...

...av gästgivaregården - nu ska det smaka gott med lördagslunch...

Bilderna från en vandring i Brösarpstrakten lördag 18 augusti 2018. Sträckan jag vandrade var knappt fem km och hela turen tog drygt tre timmar. Man får räkna med delvis kuperad terräng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar