söndag 7 januari 2018

Skeppssättning på Alnabjär

...fornminne på Gårdlösaåsen
Enligt sägnen är skeppssättningen rest över en kämpe, Kung Alne, som givit kullen dess namn, Alnabjär...

Jag står och väntar på pågatåget vid stationen i Smedstorp...

Jag behöver fördriva tiden i väntan på tåget och tittar på kartan över Gårdlösaleden. Om jag skulle göra en snabb utflykt och titta på något i närheten? Cykel har jag med mig...

"Skeppssättning" står det vid nr 3. Kanske kan det hinnas med...

Snart står jag där - vid foten av det lilla Alnabjär...

Endast fyra stenar återstår av den forna skeppssättningen från vendeltid (550-800 e Kr)...

...men utsikten över omgivningarna är fin

...och jag kan förstå valet av plats om man ville att stenskeppet skulle synas på långt håll

Utsikten norrut - här kan man fortsätta att gå på Gårdlösaleden om man vill (vilket jag säkert kommer att göra vid tillfälle, förra året gick jag en bit av den på Listarumsåsen och det var en trevlig upplevelse)

Utsikt på den västra sidan

Utsikten från skeppssättningen österut över slätten

Här kommer ytterligare några bilder uppifrån åsen...

Utan tvekan är detta en god utsiktsplats...

...och en plats för en stunds vila och kontemplation

Jag känner mig nöjd med den lilla utflykten - väl använd väntetid...

Bilderna från en liten cykelutflykt till Alnabjär söndag 7 januari 2018


Bloggar om historia, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar