måndag 1 januari 2018

Femton fina utflykter i Skåne

...återblick på året som gått
Det var i mitten av sköna maj, när rapsen stod i full blom, som jag gjorde denna cykelfärd till klitter- och dynlandskapen och de skönaste stränderna vid Borrby strand och Mälarhusen. Se alla bilderna här: Vi fara till skånska Sahara.

Årets första utflykt ägde dock rum redan den 2 januari. Bilden är från hamnen i Smygehuk, Skånes sydligaste punkt. Min vandring utgick från Böste och innefattade en sväng inom slätten: Från Böste till Smyge.

Laxtrappan vid Blåherremölla - hit gick färden i slutet av mars. Det blev en liten vandring i Maglehem och till Blåherremölla, kvarnmuseum och kafé i naturskön miljö. Hela fotoreportaget ser du här: Blåherremölla vid Maglehem.

I början av maj besökte jag Drakamöllans naturreservat - som visade sig vara ett litet paradis för vandring. Alla bilderna här: Drakamöllans naturreservat.

Den 5 juni blev det en utflykt till Forsakarsravinen och Degebergas sköna backar. Hela fotoreportaget kan du hitta här: Fantastiska Forsakarsravinen.

Strax därefter gick färden till två speciella naturreservat i det skånska Sandriket med särpräglat dynlandskap som sträcker sig ett par mil längs kusten från Åhus och söderut: Gropahålet och Friseboda.

Under samma månad hann jag även med att upptäcka Bromölla - ett speciellt brukssamhälle vid stranden av Skånes största insjö, den sköna Ivösjön. Se bilderna från min rundtur: Att upptäcka Bromölla.

I augusti blev det en liten resa till Mölle och en vandring på sköna Kullaberg. Här alla bilderna från turen: Mölle by the Sea.

I slutet av augusti styrde jag kosan mot Vollsjö och gick i Fritiof Nilsson Piratens fotspår i hans barndoms by. Se bilderna från byavandringen: I Piratens Vollsjö.

I september blev det banvallscykling - från gamla stationen i Brösarp till Degeberga. Se bilderna från hela färden: Cykla banvall till Degeberga. Det blev sen en fortsättning på färden längs samma banvall norrut: På spåret mot Gärds Köpinge.

En av de härliga höstutflykterna gick till Söderåsens nationalpark där jag vandrade i Skäralids-ravinen och såg utsikten från Kopparhatten: Söderåsens nationalpark.

Den utflykten följdes sen upp med en färd till den sköna och sägenomspunna Odensjön, även den i Söderåsens nationalpark: Höstutflykten till Odensjön.

Efter dessa två utfärder fick jag blodad tand och besökte området kring Röstånga en tredje gång - den här gången för att se på den skånska vulkanen Jällabjär i naturreservatet med samma namn: Jällabjär en skånsk vulkan.

Vi var nu inne i november och det blev även utrymme för stadsturer. Här en bild från Ystad som är en gammal och vacker stad som också är unik eftersom den har så många välbehållna hus från den danska tiden. Följ med på stadsvandring: Det gamla Ystad. Jag hann också med att undersöka historien om Vassaån: Ystads å som försvann.

Jag ska sluta där jag började - med en utflykt från maj månad. Bilderna från en vandring vid Haväng och Vitemölla strandbackar: In i skånska regnskogen och ut på paradisstränderna.

Bilderna från ett urval av utflykter under 2017


Bloggar om resor, skåne,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar