måndag 1 januari 2018

Mellandagsvandring till Haväng

...längs stranden från Vitemölla
Utsikten från Lindgrens backe norrut mot Haväng - men låt oss ta det hela från början...

Jag har anlänt med bussen från Simrishamn och är på väg ned för Källebacken...

...mot hamnen i Vitemölla. Inledningsvis är vädret osäkert med omväxlande solsken och regnstänk...

Utsikten norrut - havet ligger blankt, strandbackarna ger lä för den västliga vinden...

Dags att ge sig in i naturreservaten, Vitemölla strandbackar som sen avlöses av Haväng...

Från backarna skådar jag norrut...

...och söderut mot fiskeläget

Havet är härligt att se...

Intensiva färger när solen tittar fram...

...men vädret skiftar snabbt - här vy söderut mot Vitemölla, Kivik och Stenshuvud

Men solen ger inte upp och min vandring norrut fortsätter...

Backarnas tallskog lockar mig...

Laven bidrar till karaktär åt strandbackarna...

På väg upp, lårmusklerna får jobba lite...

Strax uppe i skogsbrynet där jag tar mig en kopp förmiddagskaffe...

...och tittar på den betagande utsikten mot havet

Det är gott här i skogskanten...

...där man kan blicka norrut...

...och söderut

Jag följer backkrönet en bit och går sen nedåt...

...passerar över Klammersbäcken...

...där den rinner fram i sin ravin på väg mot havet

Sen ger jag mig in i strandskogen av tallar...

...och där stöter jag på den ensamma tallen (den här gången med regnbåge)...

...och blickar söderut mot Klammersbäckens mynning...

...och havet som ligger så stilla...

Färden fortsätter norrut...

...men jag måste vända mig om än en gång

Kommer fram till den lilla udden som kallas Stenören med utsikt mot Haväng...

Från Lindgrens backe ser jag ner mot Stenören och den gamla ålaboden där...

Nu är det nära till Haväng...

...och strax är jag framme vid Verkeåns mynning...

...kullarna vid Haväng...

...och utsikten uppifrån kullarna

Det vackra beteslandskapet vid Haväng

...och den femtusen år gamla Havängsdösen

Utsikt från dösen...

Ålabodarna vid Haväng - i lä bakom strandvallen äter jag min medhavda lunch...

...och medan jag sjunker in i den vidunderliga havsutsikten...

...gör jag mig klar för återmarschen längs den underbara kuststräckan...

Bilderna från en vandring mellan Vitemölla och Haväng fredag 29 december 2017


Bloggar om natur, österlen,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar