söndag 1 oktober 2017

Köpingebro sockerbruk

...en hundraårig era är slut
Jag står med min cykel vid pågatågsstationen i Köpingebro och väntar på tåget. Det är en stund kvar innan det kommer och jag får ett infall att titta på vad som återstår av gamla sockerfabriken...

En bit nedför gatan och man kommer till det som var huvudingången. Det är ändå på nåt sätt sig likt från förr, som jag minns det får 60-talet...

Från gamla järnvägsstationen kan man blicka över mot den där byggnaden som jag väl känner igen. Där hyrde jag och en kompis ett rum när vi jobbade betkampanjen på bruket under hösten 1968.

Passerar över spåren, till vänster innanför grindarna ser man det som var lokstallar - det gick järnvägsspår in på fabriksområdet också...

På Sockerbruksvägen ser jag att kampanjhemmet har blivit vandrarhem och café...

Mitt emot ligger Tornvillan, tidigare bostad för kamrer och disponent, som nu blivit förskola...

Undrar om inte den här byggnaden fungerade som bostäder för anställda...

Ja, det var lite om Köpingebro sockerfabrik på fem röda. Fabriken byggdes 1894 och blev snabbt landets största i sitt slag. Den fick naturligtvis stor betydelse för trakten. Bruket stängde för gott 2006 och nu jobbar kommunen för att ta hand om fabriksområdet och göra något bra av det. Bilderna från ett besök i sept 2017.


Bloggar om historia, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar