lördag 7 oktober 2017

Den dramatiska Kåsebergaåsen

...en av Skånes mest natursköna åsar
Skulpterad och formad under tusentals år av krafterna i landisar, havsvågor och vindar - följ med på en tur längs med hela åsen som följer kusten vid södra Österlen från väst till öst...

Vi tar det från början - jag har just styrt in på cykelbanan som följer kustvägen österut från Kabusakorset...

Redan här kan vi se hur åsen börjar resa sig där borta. Det här är urgamla betesmarker, såväl åsen som våtmarkerna innanför har varit utmarker för byarna på södra Österlen...

Därför är det inte att förvåna sig över att jag överallt ser betande kor när jag närmar mig min första utsiktspunkt...

...som finns på kullen där uppe

Väl där uppe kan jag zooma in slätten nedanför, våtmarkerna som kallas Ingelstorps ängar och byn med kyrkan där bakom...

En blick tillbaka mot Ystadbukten i väster...

Så en blick österut där åsen nu tenderar att höja sig...

När jag kommer tillbaka från kullen är korna lite nyfikna...

...jag tackar för besöket och cyklar vidare till den lilla byn Hammar...

...där jag i östra delen styr in på en liten väg mellan gårdarna (Gamla kustvägen heter den på kartan)

...och sen blir det promenad upp till en förnämlig utsiktsplats...

...där man kan skåda österut längs backarna, som här kallas Hammars backar...

...och västerut mot en liten dal på åsens sjösida (högt i skyn ovan mig höll massor med tranor på att samlas för att ge sig iväg över havet...)

...och så den sköna utsikten ner mot Hammars by och slätten i sensommarfärger

Sen går färden vidare och hela tiden följer åsen mig på den högra sidan...

Nästa stopp är Kåseberga och jag börjar med den här utsiktsplatsen (om jag minns rätt är det Målarens väg och sen Borrmästervägen som leder hit). Vy mot hamnen och Kåsehuvud...

Utsikt österut mot Löderups strandbad och Sandhammaren...

Nu är jag på Ales väg och på väg ner mot hamnen - hungern börjar göra sig påmind...

...och visst är det skönt att sätta sig här i backen och njuta i solskenet...

...av en varmrökt lax och en kall Kåsebergapilsner med denna vidunderliga havsutsikt...

Efter det är jag beredd att bestiga höjderna...

...hälsa lite på fåren, som mest verkar lata sig...

...och snart dyker de magiska stenarna upp...

Det är helt klart, tycker jag, att den här platsen...

...måste ha fascinerat människor...

...från första stund när de satte sin fot här för tusentals år sen...

En blick mot backafallen i väster...

...sen blir det nedstigning till stranden...

...för att njuta av sensommarens fägring...

Nästa anhalt blir Löderups strandbad där det finns lite olika utsiktspunkter. Men kan följa den här lilla vägen, Furutorpsvägen, upp en bit...

...eller titta lite här ifrån restaurangen...

Jag cyklar en bit uppe på åsen österut längs Andrénvägen och passar också på att slå ett zoomat öga in mot slätten...

Den lilla vägen uppe på åsen leder till...

...Backåkra naturreservat...

...där man kan blicka ner mot skogen i Hagestads naturreservat...

...eller stanna upp en stund vid Dag Hammarskjölds meditationsplats. Vandrar man vidare här en liten bit österut kommer man till åsens sista utlöpare, Rytters kulle. Jag besökte nyligen den kullen och vill du se bilder från den kan du klicka här.

På väg tillbaka passerar jag en vacker talldunge...

Utsikten ned mot Löderups strandbad...

...där jag dricker mitt eftermiddagskaffe nere vid stranden med vy bort mot Kåseberga. Ett något oroväckande mörkt moln dyker upp...

...men försvinner snart och jag kan cykla tillbaka i strålande eftermiddagssol...

Bilderna från en cykeltur längs Östra Kustvägen och små vandringar på Kåsebergaåsen fredagen den 6 oktober 2017

Se även Skånska Resor: Upptäcktsfärd i Hagestad


Bloggar om natur, österlen,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar