söndag 15 oktober 2017

En tur po lanned

...i strålande höstsol
Solskenet får man ta vara på, tänkte jag och tog en runda med cykeln ut på landet...

Från Simrishamn kommer man snabbt ut till den urgamla byn Simris...

I svängen vid kyrkogården följer jag skylten mot Viarp...

Från Viarpsvägen har jag sen utsikt upp mot höjderna mot Gladsax...

...och mycket snart kommer jag fram till den lilla byn Viarp...

...där några gårdar ligger tätt

Men vad skådar mitt öga där framme?

Det är en bronsåldershög, men är sen gammalt av någon märklig anledning, avplanad (som om toppen hade kapats) och i början av 1900-talet placerade byalaget en sten mitt på högen, läser jag på en informationsskylt...

Det mesta finns dock kvar och den kallas för Storehöj, vilket kan vara ett passande namn då den är 35 meter i diameter och fyra meter hög.

Färden går vidare mot sydväst...



På vänster sida ser jag bort mot Östra Nöbbelöv där kyrkan håller på att renoveras...

...och på höger sida har jag vy bort mot Järrestad där kyrktornet sticker upp

Här skulle väl några vilja påstå att man befinner sig "in the middle of nowhere", men jag känner mig hemma i de här trakterna på Österlen...

...och jag känner en fröjd över att kunna ta tillvara även ett sådant här landskap med höstens nyanser

Passerar genom den lilla byn Gnalöv...

...och kommer snart fram till fyrkorset i Gislöv...

...där man bland annat kan se Tranes Handelskompagni...

...Gislöfs smedja...

...och fina gatehus...

Färden fortsätter mot Östra Nöbbelöv...

...där jag styr in på gamla bygatan...

...och tar en titt på kyrkan som renoveras (den blir säkert fin när den är klar)

Utsikt från kyrkogården mot nordöst...

Det är åt det hållet jag ska fortsätta...

...efter liten kik in genom gårdsporten...

Från vägen är det nu härlig utsikt ner mot havet i öster...

Backen ner i Tommarpsåns dalgång...

Vy mot Simris by...

Än betar kossorna i hagen...

Höstfärgerna kommer nu snabbt, ett par veckor har vi nu på oss att njuta av detta naturens skådespel innan bladen har fallit...

Tillbaka i Simris by - cirkeln är sluten...

Bilderna från en cykeltur på Österlen söndagen den 15 oktober 2017


Bloggar om natur, höst,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar