söndag 3 september 2017

Upptäcktsfärd i Fyledalen

...en fantastisk dalgång i södra Skåne
En tjugo kilometer lång, några hundra meter bred och upp till femtio meter djup dalgång som bildades under istidens slut då vattenmassorna från en stor isälv forsade här igenom...

Jag försöker skaffa mig en överblick över Fyledalens södra delar med cykelns hjälp. Tog cykeln på tåget till Tomelilla och där ifrån på mindre väg till Benestad där jag tittar på medeltidskyrkan med fristående kastal. Kyrkan är delvis byggd av kalktuff från Benestads backar i närheten...

Jag tar mig en titt på naturreservatet Benestads backar (som man hittar via en liten avtagsväg från väg 19 strax norr om kyrkan)...

...beundrar utsikten bort mot Fyledalen...

...och studerar blommande ängsvädd...

Strax söder om Benestad slår jag in på en liten väg mot Fyledalen och passerar här över ån som rinner i dalens botten. Sträckan ner mot havet kallas vattendraget för Nybroån, i dalen bär det namnet Fyleån.

Som sagt, över ån...

...pratar lite med pållarna i hagen...

I vägskälet väljer jag först Högestad till vänster...

...och får då den här vägen...

...upp ur dalen...

...för att titta på Högestads gods med anor från medeltid...

Väster om Högestad utbreder sig det pastorala landskapet...

...och jag tar reda på var naturreservatet Hagestads mosse finns - ska kanske återvända hit när orkidéerna blommar...

Vänder tillbaka, dessa byggnader påminner mig om att Högestad tillsammans med Christinehof är en av Sveriges största jordegendomar, bedriven i industriella former som fideikommiss under Carl Piper. Mera om Högestads gods här.

Jag är nu tillbaka på dalbotten, rör mig längs västra sidan med utsikt bort mot den östra...

Min väg ser nu ut så här och den är i stigande...

Jag påminns om vem som lät anlägga denna väg...

Passerar lustslottet Lyckås...

...tillhörigt Högestads gods och byggt 1864. I det närbelägna före detta stallet finns nu klädbutik.

När man kommer ner i dalen igen och ut ur skogen öppnar sig detta panorama...

...med en betagande utsikt tvärs över dalgången

Utsiktsplatsen här kallas Ekebjär och är en populär observationsplats för fågelskådare. Här har man bra utsikt mot östra dalsidan där rovfåglar ofta jagar burna av uppvindarna...

En bra plats för den som vill känna av stämningen i Fyledalen...

Vid parkeringsplatsen här får man också lite information om Fyledalen

Nu går färden vidare i dalbotten i nordlig riktning...

Kossorna har det gott i solskenet i hagarna. På östra sidan stiger en höjd...

Jag passerar nu en andra bro över dalgången. Fyleån är bara en rännil jämfört med den enorma flod som måste ha forsat fram här under istidens slutskede...

Bild nere från mitten av dalgången...

...och här finner jag också - just in time - en liten rastplats för att äta min medhavda matsäck. Fyledalens tegelbruk ska ha legat här strax intill med en verksamhet som pågick fram till 60-talet.

Sen går färden vidare norrut och jag finner ut att höjden på östra sidan måste vara Stenby backe...

På rastplatsen såg jag också att det finns en promenadslinga upp på backen. Något att testa en annan gång...

Färden fortsätter mot norr...

...upp mot en tredje övergång rakt över dalen. Från denna tvärväg kan man här se hur dalen fortsätter norrut, men längre blir det inte för min del den här gången...

På den västra sidan ser man delar av Nyvångsskogen, som förr användes som ollonskog...

...och högra sidan, där boskapen betar så fridfullt...

Jag bekantar mig först med östra sidan...

...där jag stöter på Banvaktens Kiosk & Café...

...och strax hittar järnvägsspåren från gamla Malmö-Simrishamns-banan  som nu används för dressinåkning från Tomelilla och hit...

...och järnvägsbron över Trydeån, som rinner ner i dalen...

I Horsingabacken, där den gamla järnvägen skär in i dalen, finns en brant med ovanliga mineral. Ett framtida studieobjekt kanske...

Jag är nu över på västra sidan - huset där borta är Banvaktens Café (tyvärr har de just stängt ner dressinåkningen för säsongen, men det går ju att ta det som ett tips för nästa sommar)

 Jag ger mig in på en avslutande promenad i den mörka skogen - och här blickar jag ut mot omgivande beteslandskap. Inte långt här ifrån finns naturreservaten Skogshejdan och Oxhagen - något att utforska vid kommande besök i Fyledalen. För tillfället är jag dock nöjd, men har fått blodad tand och ska helt klart återvända hit...

Bilderna från en cykeltur i Fyledalen tisdag 29 augusti 2017. Jag tog mig både fram och tillbaka på småvägar mellan Tomelilla och Fyledalen (se Google maps) för att undvika stora, starkt trafikerade leder. Det går också att komma ganska nära Fyledalen med buss som stannar längs vägarna 19 och 11 (om man vill vandra). Kommer du med bil finns parkeringsplatser på flera ställen i Fyledalen. Det finns en väldigt bra broschyr om Fyledalen utgiven av Ystad-Österlenregionen. Fråga på turistbyrån.

Och här kommer andra delen:
Övre Fyledalen - skön och dramatisk naturupplevelse


Bild från Övre Fyledalen


Mera information:

Benestads backar

Fyledalen

Länsstyrelsen om Fyledalen

Wikipedia om Fyledalen

Dressincykling


Bloggar om natur, skåne,


1 kommentar:

  1. Fantastiskt fina bilder och inspirerande, informativ text. Min far var uppväxt i Stenby och flera av " pojkarna" i familjen arbetade på tegelbruket tidvis.
    Hälsningar Ingrid S.

    SvaraRadera