fredag 1 september 2017

Kring Löderups strandbad

...fina stränder och naturreservat
Jag vandrar österut...

...i riktning mot Löderups strandbads camping

Det handlar om en av de finaste badstränder jag känner till...

...och havet är lockande

Jag följer den breda sandstranden österut...

...tills jag når fram till Tygeåns utlopp...

Här ger jag mig upp bland sanddynerna...

...för att titta närmare på sanddynslandskapet i Hagestads naturreservat

Här har röjts för att inte sandheden ska växa igen...

Stranden är nära...

...och jag tar mig en titt på havet även här

...men återvänder till dynlandskapet en bit inåt land

På sina ställen finns lysande vita sandblottor...

Knotiga, vindformade träd bildar fond...

...när jag närmar mig

...det vita Sandriket

Vy med Östersjön i bakgrunden

Återskapade sanddyner med glittrande hav...

Nu söker jag mig vidare mot nästa naturreservat...

...som är det närliggande Backåkra...

...där man även finner Dag Hammarskjölds meditationsplats...

...och den kringbyggda gården Backåkra med omgivande ängar och hedar

Min väg tillbaka går uppe på åsen...

...där jag kan blicka ut över den österlenska slätten med byar, gårdar och kyrkor...

...och på andra sidan denna utsikt mot havet...

...och ned mot Löderups strandbad där jag snart ska ta bussen hem

Men först fika med kaffe och glass och sen ytterligare en titt på havet...

Det här är bilder som "blev över" när jag gjorde en utflykt hit den 18 juni 2017. Vill du se det ursprungliga bildreportaget så klicka här: Backåkra och Hagestad.


Bloggar om natur, sommar,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar