fredag 1 september 2017

Ivösjön

...Skånes största sjö
Här betraktad från bruksorten Bromölla som ligger vid stranden av Ivösjön

Jag följer Skräbeån i södra delarna av Bromölla - ån som avvattnar Ivösjön

Vattnet rinner alltså inte ut i Ivösjön, Skräbeån för istället vattnet här ifrån och till Hanöbukten...

Nu ser jag också Ivösjön, en bit av Ivön skymtar till höger...

Mera utsikt över Ivösjön nära bron över Skräbeån

Efter en händelserik dag i Bromölla vill jag även ta mig en titt på Ivösjön från stranden norr om samhället. Här är jag på väg ner till stranden på en gångstig från Ivetofta kyrka

Vy ut över småbåtshamnen

På små stigar genom skog norr om småbåtshamnen...

...letar jag mig fram till stranden

Utsikt bort mot småbåtshamnen

Ut på stenpiren

...för att njuta av utsikten

...över Ivösjön, Skånes största sjö

Här kan man också skåda över mot Ivö. På Klacken på norra delen av ön bröts den kaolin, som sen transporterades på pråmar till Iföverken och användes i porslinstillverkningen.

När jag vänder mig om ser jag Ivetofta kyrka

Wikipedia om Ivösjön

Se också Skånska Resor: Att upptäcka Bromölla


Bloggar om bromölla, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar