fredag 8 maj 2020

Ulricedahls gård i Malmö

...i natursköna omgivningar
Den gamla herrgården Ulricedahl i före detta Husie socken ligger vackert inbäddad i grönskan - men även omgivningarna med bland annat Hohögarna och åsen inne på Östra kyrkogården bidrar till ett promenadvänligt område...

Jag kommer från norr genom Flygfältsparken...

...där gullvivorna blommar...

Förbindelsebana mellan olika hangarer på före detta Bulltofta flygfält...

Jag ska gå uppför backen som beskrivs som en rest av Hohögarna...

Här intill fanns ett litet stationssamhälle som hette Hohög (1894-1948) - stationen finns inte kvar, men väl den gamla skolbyggnaden som rymde småskola och folkskola...

När jag kommer upp på kullen ser jag utsikten söderut - Sallerupsvägen möter Inre Ringvägen...

Mot norr syns den gamla flyghangaren från 1920-talet...

I söder tycker jag mig skymta allén som leder upp mot Ulricedahlsgården (här nedanför låg också den så kallade Bödkaregården, vars boningshus var ett populärt värdshus under några decennier - det brann ner 1956)...

Cykelbanan går under Sallerupsvägen och när jag är uppe på andra sidan kan jag blicka tillbaka mot kullen...

Söderut uppför allén mot gården...

I den omgivande sköna parken blommar förgätmigej...

Det var den förmögne handelsmannen och tullfiskalen Svedin Karström som köpte in egendomen och döpte den till Ulricedahl efter sin första hustru, född Ulrica Dahl, som gick bort vid 29 års ålder. Ulricedahl har varit gårdens namn sen 1806...

Gården bytte ägare ett antal gånger - den nuvarande boningslängan är från 1860-talet (på häradskartan kan jag se att den varit kringbyggd med ekonomibyggnader)...

Gården kom i Malmö stads ägo 1907. Mark avstyckades för kolonilotter och byggnaden blev restaurang. Idag används gården för bröllop, fest och firande...

Den rymliga och lummiga trädgården ger möjlighet för diverse aktiviteter utomhus...

Jag lämnar gården för att titta på omgivningarna...

Just söder om gården finns en kyrkogård - bakom syns husen i Rosengård...

Bredvid finns en väg som förr var en allé som gick söderut fram till herrgården med namnet Rosengård...

Vid Sallerupsvägen syns Villa Hohög, byggt i slutet av 1800-talet som boningshus till en gård och såld till Malmö stad 1905 - idag är det Malmö kyrkogårdsförvaltning som håller till där...

Jag ger mig upp på åsen som leder in till Östra kyrkogården...

Man passerar över den här minnesplatsen...

Genast möts man av intensiva vyer - här på norra sidan...

...och här södra sidan av åsen...

Åsen som går genom hela kyrkogården...

Utsikten vid Birgittakapellet...

Byggt 1927 och delvis inbyggt i åsen...

Framför denna halvcirkelformade plan...

...som skapar en speciell atmosfär...

När jag går ser jag uppifrån åsen hur syrénbuskar och träd står i blom...

Bilderna från en utflykt till Ulricedahls gård med omgivningar torsdag 7 maj 2020

Hemsida Ulricedahlsgården


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar