fredag 1 maj 2020

Industristaden Malmö

...minnen från en storslagen epok
Kockums varv var naturligtvis flaggskeppet under den industriella omvandlingen, men det fanns så oerhört mycket mera - följ med på en stadsvandring i de norra delarna av Malmö för att upptäcka minnena från industriepoken...

Jag står på Frihamnsviadukten och blickar västerut in mot Centralen...

...och tänker på hur nära sammanknippad industrisamhällets framväxt var med anläggandet av järnvägar, bygget av stationer och av tåg som kom i tid...

Aga Faxius var en av de första tillverkningsindustrier som anlades i Industrihamnen, den kom hit 1934. Man tillverkade både gasspisar och acetylengas (den gamla fabriken, vid Citadellskajen, gick upp i rök, femtiotusen Malmöbor var ute för att se på fyrverkeriet när den exploderade)...

Lodgatan - här låg Mataki och Icopal, båda pionjärer när det gällde kemisk industri och speciellt takpapp. En bit österut, vid Kosterögatan, fanns Frans Suell Tobaksfabrik, som vi ska se, hade gamla anor...

I hamnområdet finns idag ett myller av verksamheter. Ett iögonenfallande inslag är havet av bilar, bilimporten är påfallande...

Söder om Frihamnsviadukten och Hornsgatan syns kvarteren med järnvägshusen. Dessa byggdes vid förra sekelskiftet av SJ för att förse anställda med tak över huvudet...

Bostadsbristen blev akut när folk strömmade från landsbygden in till stan för att jobba i de uppväxande fabrikerna. De små husen i innerstaden, här representerade av det bevarade Ebbas hus vid Snapperupsgatan, räckte inte till...

Vi rör oss nu in mot stadens centrala delar på en cykelväg mellan kanalen och järnvägsspåren...

Vi kommer fram till Malmö Centralstation, landets fjärde största station mätt i antal årliga passagerare...

Den första stationsbyggnaden stod klar 1858 - den förstördes till stor del vid en brand 1866, men byggdes upp igen och invigdes 1872...

Med tiden blev det fler spår och större banhallar - utmed Skeppsbron tillkom också byggnaden i rött tegel, år 1924 fick den en tredje våning...

Den växande järnvägstrafiken krävde naturligtvis verkstäder för underhåll och reparationer. I hundra år fanns SJ-verkstäder på Kirseberg och var på sin tid en av stans största arbetsplatser - idag planeras för andra verksamheter i den gamla vagnverkstaden och övriga byggnader på området...

Bakom Centralen hittar vi Slagthuset från 1904, ritat av stadsarkitekt Salomon Sörensen. Ett offentligt slakthus med bättre hygien som anlades nära kreatursmarknaden i kvarteret bredvid och nära järnväg och hamn...

Byggnaderna räddades från rivning och förvandlades i början av 90-talet till ett kontors- och nöjeskomplex - samtidigt uppfördes en kontorsbyggnad i 13 våningar...

Jag följer Carlsgatan västerut - här kan man se ett antal byggnadsstilar från olika tidsperioder...

Ett fungerande postväsende var också nödvändigt för den nya tiden - här det monumentala Posthuset i nationalromantisk stil (invigdes 1906) som visar vilken betydelse man tillmätte saken...

Och en riktig hamn var nödvändig för utvecklingen...

En som var tidigt ute med det står staty där framme...

...nämligen Frans Suell d y som såg till att Malmö fick en modern hamn där handelsfartyg kunde gå in och lossa och lasta...

Så småningom behövdes ett riktigt hamnkontor. Tornhuset, eller Gamla hamnkontoret, stod klart 1910. Från tornet övervakades sjöfarten och förutom kontor fanns lägenheter för hamnkapten och hamningenjör - i anslutning fanns verkstad, stall och förråd...

Frans Suell köpte Jörgen Kocks magnifika hus från 1500-talet och startade tobaksfabrik i lokalerna vid Västergatan - den fabriken blev så småningom Svenska Tobak AB och flyttade 1962 till större lokaler i frihamnen...

En liten bit västerut står Västra station kvar och rymmer idag restaurang och bar. Förr kunde man ta tåget här ifrån till Limhamn, via Sillabanan, eller via stationen vid Södervärn vidare mot Skanör och Falsterbo...

Några som hade nytta av sillabanan var fiskarehustrurna från Limhamn, som med sina rullebörar kom hit...

...till Fisktorget vid Hjälmarbron mitt emot Hamnkontoret...

Vid Norra Neptunigatan ser man även den stora valskvarnen med silobatterierna. Kvarnen i hamnen grundades 1881 av AB Malmö Stora Walskvarn. Anläggningen är hopfogad av en rad olika byggnader, med olika arkitektur, under drygt hundra år - fortfarande i drift och lätt att nå med lastbil, båt och tåg...

Från Bassängkajen blickar jag över mot Kockums gamla varvsområde - äldre byggnader som håller på att renoveras och byggas om, i bakgrunden den trekantiga kontorsbyggnaden som kallades för Gängtappen på grund av sin form...

Kockums verkstäder uppstod på 1840-talet vid nuvarande Davidhallstorg. Från 1910-talet koncentrerades verksamheten till hamnen. Här ser vi till vänster Snickeriet och till höger Magasinet - om jag förstått det rätt ska dessa byggnader bevaras...

Här ser vi Gjuteriet, även detta ska (efter renovering) bevaras...

Vid Beijerskajen minner en liten tavla om Amalthea-dådet. Anton Nilsson och hans två kamrater rodde i juli 1908 ut och lade dynamit i strejkbrytarfartyget Amalthea under en hamnarbetarkonflikt...

Jag träffade Anton Nilsson, Amaltheamannen, några gånger under 80-talet - han ångrade inte vad han gjorde 1908, men han förklarade att det aldrig var meningen att döda någon, man ville bara skrämma strejkbrytarna. Anton blev dömd till döden, men blev frigiven efter tio år och levde tills han blev över hundra år...

Nordenskiöldsgatan, där Kockumsarbetarna kom cyklande i stora skaror, är sig fortfarande något lik i den norra änden...

Utsikten norrut - stod man här på 1970-talet så såg man den väldiga bock-kranen (störst i världen)...

...rulla fram längs stora varvsdockan, idag förvandlad till småbåtshamn...

Klaffbron finns dock kvar - det var här man kom fram till vakten och varvsingången på östra sidan...

Stora Varvsgatan är det sig likt fortfarande, åtminstone på vänstra sidan...

På 1910-talet uppfördes nya verkstads- och fabrikslokaler - här fasad på maskinverkstan...

Flera av dessa byggnader har tidstypiska, klassiska dekorationer - här fasad på Vagnverkstaden...

Jag tar mig en titt på Lilla dockan, byggd 1857 och därmed en av Sveriges äldsta bevarade torrdockor...

Den märkliga spetsbunkern, ett skyddsrum där arbetarna vid gjuteriet skulle ta skydd om det blev bombanfall under världskriget...

Fasad på gjuterihallen - jag hoppas den kommer att sparas till eftervärlden...

Jag fortsätter min vandring i det gamla varvsområdet. Gängtappen, sexton våningar högt, tresidigt konkav byggnad, blev nya kontorslokaler för varvet och invigdes 1958...

Svets- och pannverkstaden som på 80-talet byggdes om till bilfabrik...

Flera varvsbyggnader står ännu kvar här...

...där man nu anlägger en esplanad (en bild på Kockumsområdet från 1970-talet kan du se här)...

Jag drar uppåt stan - på Stortorget stannar jag till vid skulpturen och fontänen av Stig Blomberg från 1964 - den anknyter till den gamla stadsbrunnen som fanns här intill under trehundra år, bland annat genom att den nutida också har en staty av en Morian, dvs en färgad man...

Vid stadsbrunnen hämtade folk i staden sitt dricksvatten - vattnet leddes dit genom trärör ända från Pildammarna som då låg långt utanför staden. Långt in på 1800-talet fortgick detta, men...

...men när befolkningen växte byggdes vattentorn på Kirsebergshöjden (1879) och på en kulle vid Pildammarna (1903). Det dröjde dock inte länge innan de blev otillräckliga...

...och Södervärnstornet fick ta över 1916 för att lösa vattenförsörjningen...

Jag följer Stora Nygatan fram till det som idag är Moderna Museet, även känt som Gamla elverket. Industrialismen krävde en kraftigt ökad energikonsumtion. År 1900 byggde Malmö stad detta elverk som försågs med energi från vattenkraft i ån Lagan i Halland...

Bilderna från några vandringar och cykelturer i norra Malmö under april 2020. Bildreportaget om Industristaden Malmö är tänkt att fortsätta med kommande avsnitt...


8 kommentarer:

  1. Tack för fin visning av mitt Malmö ,för 10 år sen.i 70 år.......allt detta har jag besökt,vem hade inte någon bekant som jobbade på Kockums. TACK

    SvaraRadera
  2. Så roligt att ligga i soffan och ge sig ut på stadsvandring. Tack för nöjet 😊

    SvaraRadera
  3. Roligt att få se ett Malmö som inte ligger vid vanliga inkörsgator när jag ska besöka sonen. Tack.

    SvaraRadera
  4. Jättefint fotoreportage,många vackra gamla byggnader.

    SvaraRadera
  5. Tack. Trevliga fotoreportage du ger oss, längtar så till Skåne.

    SvaraRadera
  6. Hej! Du har tagit en bild vid industriområdet på vår lokal där man ser vår logga på toppen ( Syd Måleri ) är det okej om vi använder denna bild på vår hemsida?

    Mvh/ Syd Måleri i Malmö AB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ok om ni nämner att den kommer från bloggen Skånska Resor.

      Radera