lördag 23 maj 2020

En cykeltur till Lomma

...längs Öresunds kust
Lomma är ett trevligt utflyktsmål och vägen dit längs kusten är en del av nöjet...

Från Malmövägen följer jag Strandstråket ner mot havet...

Utsikt längs Lommabukten...

Här kan man både cykla och promenera - havet till vänster och strandhusen i Lomma till höger...

Det här är äldre delar av Lomma med dansrotundan...

...Folkets hus...

...och gamla arbetarhus...

Här finns fortfarande skyltning som påminner om "Saltan"...

Saltsjöbaden söder om hamnen...

...med utsikt över bukten mot Malmö...

Jag cyklar vidare längs Strandstråket...

...passerar fågeldammarna...

Småbåtshamnen...

Nya bryggan...

...där man kan spana in utsikten söderut (där jag kom ifrån)

...rakt in mot land...

...och norrut mot hamnpiren...

Inne i Lomma hamn, tillika Höje ås utlopp i havet...

Vy från bron över Höje å - byggnaden innehåller bland annat Lomma bibliotek, café och restaurang...

Utsikten mot Höje ås sträckning inåt land - under sommartid kan man åka färder längs ån på en flotte...

Nya hus vid Hamntorget...

Äldre hus vid Strandvägen...

...och nya mitt emot...

Nu styr vi ut i hamnen längs norra sidan på Kajgatan...

Det är tätt mellan bodar och matställen...

Lomma Beach förbereds inför säsongen...

Strandhusen är inte långt borta...

Piren vid hamninloppet...

Gamla tullhuset där man nu kan ta sig en fika...

Jag cyklar hemåt och känner mig nöjd över en dag med sinnesro...

Bilderna från en cykelutflykt till Lomma onsdag 20 maj 2020

Se även Skånska Resor: Alnarps slott i blåregn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar