söndag 17 maj 2020

En tur till Västra Klagstorps socken

...inklusive Klagshamn vid havet
Västra Klagstorp hörde till Oxie härad i äldre tider - idag en av byarna på landet inom Malmö kommun...

Jag tar cykeln ut på de fria vidderna och färdas längs det spår där järnvägen en gång gick söderut från Malmö till Skanör och Falsterbo...

På långt håll ser man möllan i Västra Klagstorp på vänster sida...

Men först tar jag mig en titt på den före detta järnvägsstationen i Västra Klagstorp - här gick det alltså att komma ut i den stora världen...

På väg in mot byn ser jag på min vänstra sida två av de gårdar som stannade kvar i byn vid skiftesreformerna i början av 1800-talet...

Och här står möllan - som faktiskt kommer från Kirseberg i Malmö! Albert Knaust, som övertog Kvarndalagården 1909, köpte Höga Mölla, en vindmölla som stod på Kirseberg i Malmö, och monterade upp den här (den var sen igång fram till 1970)...

...och strax intill har vi Kvarndalagården...

Kvarndala gård är en av de sex gårdar som fick ligga kvar i byn vid enskiftet 1804...

Kvarndala är idag en välskött hembygdsgård - här huserar Kvarndala kulturhistoriska förening. Deras hemsida hittar du här...

Vy bort mot kyrkan i Västra Klagstorp...

Den nuvarande kyrkan är från 1885. Före den fanns på samma plats en romansk kyrka från 1100-talet. Det breda tornet är från medeltid...

Vy från kyrkogården mot nordväst där man ser två av gårdarna i byn...

...och här vy mot sydväst där man ser Kvarndala gård...

På södra sidan ser man över mot församlingshemmet som jag tror varit skola tidigare...

Vy från Fädersminnesvägen in mot byn från öster...

På håll ser jag gården med namnet Fädersminne...

I de sydöstra delarna av byn finns en del äldre gatuhus...

Nu blir det Gamla Borrebackevägen västerut ner mot havet...

Passerar Åkeshem...

Gårdarna ligger tätt på båda sidor av vägen...

...och fin cykelbana är det hela vägen...

Vårbruket är igång och rapsen blommar...

Nu ser jag Borrebacke där borta och den måste jag upp på...

En naturlig backe påbyggd med en bronsåldersgravhög längst upp...

Utsikten österut tillbaka...

Vy västerut mot Klagshamn och Öresund...

Klagshamn växte fram genom kalkbrott, cementfabrik och utförselhamn kring förra sekelskiftet...

Klagshamns skola...

Det här lilla fina huset hör också till skolan, skulle jag tro...

Gamla delen av Klagshamn, en genuin arbetarort...

Här står Folkets hus från 1906...

...och dansrotundan...

På baksidan står den blommande rapsen nästan manshög...

Vid det vattenfyllda kalkbrottet finns nu en speciell utsiktsplats...

...och en liten park med planteringar, lekplats, utegym och sittplatser...

Utsikt från södra sidan...

Vad nu? Finns det en "Stinsens väg" i Klagshamn?

Detta är till och med den gamla järnvägsstationen i Klagshamn - en tid fanns en bibana från Tygelsjö ner hit...

Färden ut mot havet fortsätter. Cementfabriken är borta, men vad är det som skymtar till vänster?

Jo, en fin gammal kalkugn...

På marken blommar den sköna te-veronikan i en tät matta...

Jag börjar med att återse hamnen i Klagshamn - ett skönt ställe att ta en promenad på...

Det brukar gå att köpa både en fika och färsk fisk här...

Sen beger jag mig runt udden...

...till badplatsen på norra sidan...

Trevligt litet ställe, populärt bland barnfamiljerna...

Tillbaka cyklar jag den lilla stigen på norra sidan...

...som följer nära strandkanten...

Stannar vid utsiktsplatsen...

...där man kan skåda strandängarna norrut...

...betesmarkerna inåt land...

...och sjöfåglarnas paradis i det grunda vattnet...

Fortsätter österut mot Klagshamn genom områden som numera är naturreservat...

...och snart är jag framme vid kalkbrottets norra sida...

Bilderna från en utflykt till Västra Klagstorps socken fredag 8 maj 2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar