söndag 24 maj 2020

Sege Park i förvandling

...grönska och parkmiljö bevaras
När jag promenerar i Beijers park kombinerar jag det gärna med en tur in på gamla sjukhusområdet som nu kallas Sege Park. På bilden äldre personalbostäder som blivit moderna studentbostäder...

I delar av området, särskilt den södra delen, byggs nu nya bostäder, men tanken är att man ska spara så mycket som möjligt av den gamla sjukhusparken...

Den gamla sjukhuskyrkan som sen har fått tjäna som pedagogisk lokal...

Raderna av patienthem från 1936 ska bevaras åt eftervärlden...

...liksom de öppna vyerna mellan husraderna...

I den östra och nordöstra delen av området finns en uppvuxen och skön parkmiljö...

...som är en verklig tillgång...

...för alla som söker en stunds avkoppling...

...och vill låta sig omges av den välgörande grönskan...

Området kring den lilla dammen...

...med de åldrade, hängande pileträden...

...bjuder på sköna vyer och pastoral rofylldhet...

Bilderna från ett par promenader under maj månad 2020

2 kommentarer:

  1. Du skriver att det ska stå om vad som händer i området, men det är ju bara massa bilder på parken som ser ut som den alltid gjort. Inte så informativt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min information är i första hand att visa det som ska finnas kvar. Det är det som jag är mest intresserad av. Sen berättar jag att man nu bygger bostäder i vissa delar av området och lägger också ut en länk till kommunens information där man kan läsa mera om detta (bland annat kartor som visar äldre och ny byggnation).

      Radera