torsdag 21 maj 2020

Alnarps slott i blåregn

...skynda att se ett slott i blått
Nu är hög tid för att njuta blåregnets skönhet...

Jag kommer cyklande på Sundsvägen nedifrån kusten och njuter i fulla drag av försommarens ljuvliga landskap...

Jag parkerar vid det vackra Lantbruksmuséet...

...och går rakt in i den härliga grönskan...

...där azaleorna blommar...

Så öppnar sig vyn mot den lilla dammen...

Den gula svärdsliljan...

...blommar vid näckrosdammen...

Plötsligt exploderar blomning i allehanda färger...

I de mäktiga cypressernas skugga...

Ett hav av blommande ramslök...

Smörblommor färgar gräsmattan gul framför slottet (som byggdes 1862)...

Jag kommer runt hörnan ut på slottets södra sida...

Alltid lika hänförande att mötas av blommande blåregn...

Det är en syn som lite tar andan ur en...

...och det gäller att passa på nu för blomningen är kort...

I parken framför slottet står de mäktiga ekarna...

...och här några ståtliga blodbokar som bryter av...

Slott i blått, men jag drar vidare...

...på promenad längs F Meldahls väg...

Ser ut som man haft en egen liten brandstation här...

En damm som nog hört till gården här...

Inne på gårdsplanen till den fyrlängade Alnarpsgården - en gård med gamla anor. Herresäte sen tidig medeltid och senare kungsgård, i dag håller Sveriges Lantbruksuniversitet till här - rakt fram det så kallade Tornhuset...

Trädgård i blomning...

...framför Tornhuset...

Innan jag drar vidare en sista blick på det fantastiska blåregnet...

Bilderna från ett besök vid Alnarps slott onsdag 20 maj 2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar