onsdag 4 september 2019

Nybroåns nedre lopp

...vandring längs ån ut till havet
Sköna naturupplevelser väntar den som vandrar stigarna längs Nybroån söderut till havet...

Vi tar det från början. Jag stiger av tåget vid pågatågsstationen i Köpingebro - och cykeln har jag med mig...

Det blir Nybrovägen rakt söderut...

Jag stannar till vid något som verkar bekant, det ligger en förskola här idag, Parkens förskola - i min ungdom fanns det en folkets park här (senare tar jag reda på att den byggdes 1910 och revs 1974)...

Vägen byter namn till Köpingebrovägen och där framme skymtar dubbelbron (en för bilar och en för cyklister)...

Bron går över Nybroån som här flyter västerut för att sen svänga söderut mot havet...

Jag vill följa ån så mycket som möjligt och svänger därför höger in på en mindre väg som går västerut med ån på höger sida...

Fåren vilar sig i skuggan...

...medan jag går in i deras hage...

...för att få en glimt av ån...

Jag fortsätter sen på cykel västerut tills jag strax kommer fram till Pansarbron där det finns parkering, information om fiske och...

...en karta över åns nedre lopp (du hittar den på nätet här)...

Jag ger mig av längs ån på stigen som går under träden...

...och blir genast tagen av upplevelsen...

Folk från fiskeföreningen är ute på arbetslördag och vårdar och rensar - tack vare alla insatser är Nybroån numera en havsöringsproducerande å, Sveriges bästa öringsproducerande å, förklarade en av fiskarna för mig...

Jag njuter i fulla drag...

...av ån och dess härliga inramning...

Speglingar i vattnet...

Kontrasterna mellan skugga och ljus tilltalar mig...

Vilsamt och rofyllt...

Alträd gillar närheten till vatten...

Ån slingrar sig fram, jag får lite "indian-känsla" från barndomen...

Där borta ser jag Nya golfbron, som den kallas på kartan - jag vänder åter till Pansarbron...

Från Pansarbron fortsätter jag västerut, svänger till vänster in på Vilhelmslundsvägen som går söderut ner till kustvägen, väg 9, även kallad Österleden. När jag kommer ut på väg 9 svänger jag österut på cykelbanan - här passerar jag bron över Nybroån med utsikt norrut...

Kommer fram till Nybrostrand - skylten har en viss poäng, tänker jag, men den verkliga porten borde stå några kilometer längre österut, närmare byn Hammar. Det är nämligen där som häradsgränsen går och det förlovade landet Österlen börjar...

Till höger om vägen, vid havet, ligger Nybrostrands camping...

På vänster sida ser jag golfbanan med klubbhus och restaurang - det är det senare jag har i kikaren...

Här blir det en alldeles utmärkt lördagslunch - så att jag kan fortsätta mina utforskningar av Nybroåns färd mot havet...

Jag börjar med att följa ån en bit norrut...

Stilla flyter Nybroån - bred och mäktig här (med skånska mått mätt)...

Där framme ser jag det som på kartan kallas Öarna - här vänder jag och konstaterar sen att det jag missat är en sträcka på ca trehundra meter från Öarna upp till Golfbron...

Tillbaka vid kustvägens bro - nu styr jag kosan mot havet...

Nu står jag i Gubbasvängen, där ån gör en tvär gir mot väster, och blickar tillbaka på landsvägsbron vid väg 9...

Österut har vi bukten bort mot Hammars backar och Kåsebergaåsen...

Någonstans där framme i väster finns Nybroåns mynning och sen tar Sandskogen vid (där borta på sandfält väster om ån låg i gamla tider ett litet fiskeläge kallat Sandhusen, föregångare till Nybrostrand)...

Här kommer ån rinnande på norra sidan av den lilla sandås där jag står...

Här fortsätter den västerut på väg mot sitt utlopp - jag flyttar över till andra sidan ån för att få bättre utsikt...

Jag följer ån mot mynningen...

...på en smal stig genom snår och över stockar...

Utsikt från vassen...

Nära havet...

Utsikten från Per Albin-fortet...

Den "flodarmen" når inte riktigt ut till havet...

Nybroåns "delta"...

Nybroån...

...here it comes...

...och här rinner den ut i havet, i varje fall just den här dagen - föränderlighet präglar platsen...

Efter detta smakar det bra med en eftermiddagsfika på Hildas Café i östra delen av Nybrostrand...

Bilderna från vandringar vid Nybroåns nedre lopp lördag 31 augusti 2019. Från dubbelbron söder om Köpingebro och ner till åns mynning finns en stig som följer ån. Sträckan är uppskattningsvis högst tre kilometer. Nybroån börjar vid Nedraby där Fyleån och Örupsån rinner samman.

Se även Skånska Resor: Stora Köpinge (bland annat om vattenmöllor vid Nybroån)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar