söndag 1 september 2019

Slottsparken i Malmö

...grönområde för alla åldrar
Slottsparken anlades i ett område som tidigare varit sankmark och militärt övningsområde för Kronprinsens husarer...

I ett av parkens hörn finns Stadsbiblioteket med sina tre byggnader...

Framför biblioteket finns den lilla dammen omgiven av grönska och blommande växter...

Här har vi också stora ingången till stadsbiblioteket...

...och kaféet där man kan fika eller få sig en bit mat...

Strax intill biblioteket finns en av Malmös temalekplatser...

...nämligen Sagolekplatsen...

Vid den stora dammen...

...kan man se den här minnesstenen som påminner om en dramatisk händelse...

Denna dag råder dock den ljuvligaste frid...

...och jag tar en skön promenad runt dammen...

Utsikt från lilla talldungen...

Vy bort mot Linnéplatsen och en speciell skulptur på en hög pelare...

Vandringen går vidare...

I det nordvästra hörnet blickar jag söderut mot Kronprinsen som sticker upp bakom träden...

...och beskådar fåglarna som samlas här...

Jag rundar stora dammen...

...och kan snart skåda över mot talldungen från andra sidan...

...där jag också kan se den höga pelaren...

...med Carl Milles kända staty Människan och Pegasus...

...och Kronprinsen i bakgrunden...

Solljuset silas mellan raden av träd...

Människor kommer och går i parken...

När jag passerar över Parkbron ser jag ett gäng glada människor som njuter av god mat och trevlig underhållning av en trubadur...

Den fridfulla flotten driver långsamt längs kanten av Slottsparken - en bild av det goda livet i Parkernas stad...

Bilderna från en promenad i Slottsparken torsdag 22 augusti 2019

Se även Skånska Resor:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar