tisdag 10 september 2019

Stilla i Bäckhalla-dalen

...efter nattens regn
Fullständig och hälsobringande tystnad råder när jag kommer upp i skogen - jag tänker att än är det inte höst, men mera av höstlika färger uppträder...

Morgonens lättnad i skogen - jag går den korta, blå slingan (som jag ofta gjorde med barnen när de var små, minnena följer mig på vandringen)...

Gamla betesmarker med spår av stengärden...

Stenblock och ymning grönska...

Stenblocken växer i storlek...

Dammen ligger tyst och stilla, näckrosornas tid verkar vara över för den här gången...

Men skogen är ännu full av sommarens grönska...

Den tätaste grönska med otaliga varianter av grönt...

Kanske var det ett troll som skymtade bortom stenen? Eller skogsrået...

Det ljusnar där framme...

Gläntan, ännu blöt efter nattens och morgonens regn...

Det är här jag anar ett stänk av höst...

Färgerna förändras, nyanserna drar mot höst...

Den mesta ljungen har blommat över, men än lyser det här och var...

Kontrasterna växer...

I den lilla världen är det fullt av färger från mossor, lavar, ljung och örter...

Det är en härlig tid av rikedom i naturen nu...

Rönnbären kommer att glädja flera av skogens invånare...

Unga ekars blad är ännu fulla av sommarens glans...

Nere i ravinen där bäcken rinner...

Den lilla "dalen" som kantas av klippor på ömse sidor...

Österut - ut ur reservatet...

Omgivningen ljusnar...

Passerar stenbrottet...

Se grönskan...

En stund vid det vattenfyllda stenbrottet avslutar min morgonvandring...

Bilderna från liten vandring i Bäckhalladalens naturreservat söndag 8 september 2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar