lördag 14 september 2019

Vandring till södra Kivik

...hav, exotiska skogar och äpplen
Utsikt vid Hällevik söderut mot Stenshuvud...

Vi tar det från början. Jag stiger av bussen vid Skogsdala i södra Kivik...

...och går sen Esperödsallén österut...

Kommer fram till Esperöds herrgård...

...där jag skådar utsikten ner mot fiskeläget och bort mot sköna Vitemölla strandbackar och Haväng...

Gör ett litet besök i Kivik Esperöds Arboretet...

...och fortsätter sen Esperödsallén ner till Bredarörsvägen längs havet...

...passerar gamla Karakåsgården där allt började en gång med de första äppelodlingarna...

Snart dyker musteriets anläggning upp på vänster sida...

Kiviks Musteri är ett svenskt, familjeägt musteri som drivs av fjärde generationen Åkesson...

Man förädlar frukt till bland annat äppelmust, juicer, cider, krämer och soppor som man kan köpa i musteributiken...

Jag äter lunch på Restaurang Kärnhuset...

Det händer en del här omkring, museum, besöksträdgård och annat - jag ser guidade sällskap på besök...

Vid Hällevik strax intill finns en tältplats för övernattning i det fria...

Här kan man också gå in i Hälleviks arboretum...

...vilket är en skön upplevelse...

...med mycken grönska...

...och exotiska träd från olika delar av världen...

En av mina favoritplatser är där dessa cypresser står...

Gläntan vid Hälleviks kås...

Kåsen är en plats där man kan angöra med sin båt...

På tillbakavägen stannar jag till vid utsikten mot berget Stenshuvud...

...och upptäcker två personer uppe på toppen - skulle tro de har en härlig utsikt där idag...

Bilderna från en utflykt till trakterna strax söder om Kivik onsdag 11 september 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar